پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

نشت اطلاعات (Data leakage ) – بخش نهایی

تیتر مطالب

در بخش دوم خطرات ناشی از نشت اطلاعات، علل اصلی آن و مدیریت ارتباط جهت پیشگیری از DATA Leakage مطرح شد. اکنون در بخش نهایی به بیان اقدامات پیشگیرانه، ابزارهای جلوگیری از نشت اطلاعات و دفاع موثر در برابر نقض داده ها پرداخته ایم.

     اقدامات پیشگیرانه:

اصطلاحی وجود دارد که گریه بر شیر ریخته شده فایده ای ندارد. هنگامی که اطلاعات مشتری فاش شد، دیگر اقدامی فایده ندارد. می توانید شکایت کنید، مقامات را در مورد تخلف مطلع کنید و منتظر بمانید تا قانون به موضوع رسیدگی کند اما آب رفته به جوی باز نمی گردد. این موضوع عاملی برای تلاش بیشتر جهت جلوگیری از هرگونه نشتی در آینده است. در اینجا نکاتی برای جلوگیری از نشت اطلاعات ارائه می دهیم:
•    با انجام بررسی های دقیق و قرارداد های امنیتی قبل از استخدام و بعد از ترک کار کارکنان تهدیدات را کاهش دهید.
•    پس از ترک کار کارمندانی که به اطلاعات مهم و حساس دسترسی داشته اند تمامی پسوردها را تغییر دهید.
•    حداقل یکبار در ماه یک بررسی امنیتی بر روی تمام حسابهای رسمی و غیر رسمی و ایمیل کارکنان انجام دهید.
•    یک برنامه بررسی منظم در خصوص خروج اطلاعات از شرکت داشته باشید.
•    سیستم های داخلی را بهبود بخشیده و اطمینان حاصل کنید که هر دو بخش منابع انسانی و دپارتمان فناوری اطلاعات شرکت دست به دست هم داده اند تا از اطلاعات حیاتی محافظت کنند.
•    یک برنامه منظم دوره ای ایجاد کنید و بازخورد کارکنان را در محل کار جمع آوری کنید تا بتوانید هر مورد منفی را در کارمندان شناسایی کنید.
•    بکارگیری امنیت اطلاعات و مدیریت کنترل با استفاده از نرم افزار DLP قوی
•    از محل ذخیره سازی اطلاعات حساس مطلع باشید: یکی از قدم های مهم برای جلوگیری از نشت داده ها این است که داده های حساس خود را شناسایی کنید واطلاع داشته باشید کجا قرار دارند. هنگامی که اطلاعات حساس خود را شناسایی کردید ، می توانید آنها را به ترتیب آنچه بیشترین میزان حفاظت را می خواهد طبقه بندی کنید. پس از طبقه بندی داده ها، می توانید از نرم افزار پیشگیری از دست دادن داده ها  DLP برای تقویت استراتژی امنیتی خود استفاده کنید. جزئیات چنین استراتژی بر اساس صنعت و نحوه طبقه بندی اطلاعات شما متفاوت خواهد بود.
•    حسابرسی، نظارت و هشدار در مورد تغییرات مهم: مسلماً مهمترین اقدامی که می توانید برای جلوگیری از نشت اطلاعات انجام دهید این است که از استراتژی پیوسته و فعال خود برای نظارت بر تغییرات رخ داده که بر داده های حساس تأثیر می گذارد، اطمینان حاصل کنید.
•    داده های خود را رمزگذاری کنید: در حالی که قطعی و 100 درصد این روش نیز غیرقابل نفوذ نیست اما  رمزگذاری اطلاعات محرمانه همچنان یکی از بهترین راه ها برای حفظ امنیت داده ها است.
•    اگر در سازمان از دستگاه های تلفن همراه شخصی استفاده می شود، سیاست Body  را اجرا کنید.

در زیر توضیحاتی جهت پیاده سازی خط مشی Body اشاره می کنیم:

1)    ممنوعیت های کلی را برای کارکنان اعمال نکنید درواقع کارمندان جهت بهره وری موثر نیاز دارند که به موقع به یک سری از اطلاعات دسترسی داشته باشند. مسدود کردن دسترسی به اطلاعات ممکن است بیشتر از فایده آن ضرر داشته باشد . یکی از راه حل های کنترل دسترسی کارکنان به داده ها استفاده از نرم افزار DLP است که در ادامه توضیح داده شده است.
2)    آموزش کارکنان و افزایش مهارت ها و دادن اعتماد به نفس لازم برای تصمیم گیری های امنیتی که این مورد جهت پیش گیری از نقض رازداری در محل کار از مهم ترین فاکتورها می باشد.
متأسفانه مواردی وجود دارد که کارکنان به طور تصادفی اطلاعات محرمانه را فاش کرده اند. مجازات یا اخراج چنین کارکنانی ممکن است منجر به از دست دادن استعداد خوب و حتی تأثیر منفی بر روحیه کارکنان شود. در عوض، سعی کنید آگاهی خود را در سراسر سازمان درباره خطرات ارتباطات و نشت فناوری اطلاعات افزایش دهید و از نرم افزارهایی استفاده کنید که باعث به صورت غیر مستقیم اعمال کارکنان را کنترل میکند زیرا نظارت مستقیم باعث تکدر خاطر کارکنان خواهد شد.

     معرفی ابزار های جلوگیری از نشت اطلاعات:

حفظ مستندات سازمانی قطعا منجر به افزایش اعتبار و اعتماد سازمانی، افزایش مزیت رقابتی و ارتقاء برند می گردد. بنابراین با راهکاری مناسب و مقرون به صرفه و با استفاده از نرم افزار های جلوگیری از نشت اطلاعات( DLP) با پیکر بندی و مشاوره صحیح به نتیجه دلخواه رسیده و همه ورودی ها و خروجی های اطلاعات در سازمان را با چند کلیک مدیریت و نظارت فرمایید.
با نرم افزار پیشگیری از نشت اطلاعات (DLP) به طور قطع بیشترین سطح حفاظت و محرمانگی را برای داده های خود فراهم خواهید کرد.
دلایل مهمی که نشان می دهد سازمان ها به DLP نیاز دارند:
DLP: داده های در حال فعالیت در شبکه شما را شناسایی، مانیتور و محافظت می نماید و همچنین همین دستورالعمل ها را بر داده های غیر فعال در حافظه ها یا میز کار(Desktop)، لپ تاپها، گوشی های هوشمند یا تبلت ها نیز پیاده سازی می کند.
از طریق بررسی عمیق محتوا و تجزیه و تحلیل امنیت محتوای موجود، سیستمDLP به عنوان مجری سیاست های امنیتی داده ها عمل می کند، DLP ها براساس چارچوب مدیریت متمرکز طراحی شده اند و امکان شناسایی و جلوگیری از دسترسی یا انتقال اطلاعات غیر مجاز و محرمانه را به راحتی ایجاد می نمایند.
DLP از اشتباهاتی که منجر به نشت داده ها و سوء استفاده عمومی از آنها توسط پرسنل یا اشخاص داخل سازمان و نیز حملات خارجی به زیر ساخت اطلاعات شما می شود پیشگیری و سازمان را محافظت می نماید به دنبال وقایع و مقررات امنیتی اخیر، وابستگی به فناوری و تکنولوژی اطلاعات به بیشترین میزان آن طی چند سال گذشته رسیده است.
DLP می تواند فایل هایی را که حاوی اطلاعات محرمانه هستند شناسایی کند و مانع از خروج آنها از طریق شبکه شود. DLPانتقال اطلاعات حساس را به درایو های USB و دیگر رسانه های قابل جابجایی مسدود کند و توانایی اعمال سیاست ها و حفاظت از داده ها را به صورت مورد به مورد (case by case) و با ریز بینی فراهم می کند. (به صورت کاملتر و دقیقتر از Device Control آنتی ویروس)
زمانی که از چند ابزار کنترلی مکمل استفاده می کنید، DLP به جلوگیری از دسترسی تصادفی افراد غیر مرتبط به اطلاعات محرمانه در کلیه نقاط شبکه جلوگیری می کند. هرکجا که اطلاعاتی موجود باشد، زمان جابجایی در شبکه، هنگام ذخیره سازی یا درحال استفاده، DLP می تواند آن را نظارت و به طور قابل توجهی در کاهش خطر از دست رفتن داده ها موثر باشد.
داده ها به طور فزاینده ای از طریق برنامه های کاربردی در فضاهای Cloud ذخیره می شوند محیطی که مشخص نیست که داده ها از نظر فیزیکی کجا ذخیره و پردازش می گردند.DLP داده های محرمانه را شناسایی می کند، تضمین می نماید که بدون رمز نگاری در معرض اینترنت قرار نمیگیرند و فقط به فضاهای مجاز ابری ارسال می گردند. بیشتر DLP های طراحی شده برای فضاهای ابری Clouds))، داده های حساس یا طبقه بندی شده را قبل از ارسال به Cloud رمزنگاری می نمایند تا از حفاظت داده ها در زمان انتقال و ذخیره مطمئن باشند.

 

     دفاع موثر در برابر نقض داده ها ، نشت داده ها و سرقت IP

DLP : پیشگیری از اتلاف اطلاعات ، نظارت بر فعالیت کاربران و تشخیص تهدیدهای داخلی در یک پلتفرم واحد
موارد کاربرد DLP:
1)    نظارت بر فعالیت کاربران
2)    اعمال سیاست و قوانین مشخص جهت اعمال کارکنان
3)    تشخیص تهدیدات داخلی
4)    کشف و طبقه بندی محتوا
5)    نظارت بر کلیپ بورد
6)    مدیریت پذیرش
7)    مدیریت ریسک
در کنار DLP امکان استفاده از نرم افزارهای رمزنگاری نیر میتواند کمک کننده باشد.

شرکت مهندسی پانا، به عنوان نماینده رسمی و توزیع کننده چندین برند مطرح DLP ونرم افزارهای رمزنگاری و تجربه پیاده سازی این محصولات در سایت های بزرگ و حساس، به صورت تخصصی و بنابر نیاز سازمان شما، در این زمینه آماده مشاوره و ارائه خدمات می باشد.

 

با ما تماس بگیرید:
021-88873951
031-36691964
www.panaco.ir
آرامش در پناه امنیت