پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

چالش های امنیت داده سازمانی چیست؟

تیتر مطالب

در شرایط و تهدیدات فعلی، لازم است که هر سازمانی نوع و محل ذخیره سازی داده ها و اطلاعات خود را کاملا بداند، از محتوای آنها مطلع باشد و اگر تهدیدی وجود دارد، آن را بشناسد.
در حال حاضر سازمانها با حجم عظیم داده ها مواجه هستند که همین موضوع باعث پیچیده تر شدن حفاظت از این داده ها شده است. حفاظت از داده ها یک چالش مهم محسوب می شود چرا که اطلاعات بیشتری در مکان های متعددی نسبت به قبل پردازش و ذخیره می شوند و این چرخه در حال افزایش است.
امروزه پیاده سازی امنیت داده ها برای سازمانها یک کار ساده فناوری اطلاعات نبوده و تنها با یک ابزار یا راهکار، شدنی نیست. در واقع یک الزام استراتژیک است که بر همه سطوح سازمان تاثیر می گذارد. از منابع داده های متنوع تا تهدیدات جدید و در حال تحول گرفته تا تفاوت های انطباق و عوامل انسانی امنیت، هرکدام چالش های چند وجهی هستند.
در حالی که ابزارها و راهکارهای پیشرفته ای برای تقویت امنیت ارائه می شود، چالش اصلی، ادغام یکپارچه این ابزارها در عملیات سازمان است. موضوع مهم ایجاد تعادل بین امنیت قوی و کارایی عملیاتی و اطمینان از اینکه اقدامات حفاظتی نه تنها خللی در فرآیندهای سازمان های ایجاد نکند بلکه آنها را بهبود بخشد، است. داشتن یک رویکرد جامع که فناوری، فرآیندها و افراد را در برمی گیرد، بسیار مهم است.
در راستای پیاده سازی امنیت، چالشهای عملیاتی سازی متعددی برای سازمانها وجود دارد اما یک موضوع مشترک دیده می شود و آن اینکه، قبل از غلبه بر موانع، سازمانها باید بفهمند که داده ها کجا قرار دارند، بافت و محتوای آنها چیست و اینکه آیا در معرض خطر هستند یا خیر. در ادامه 10 چالش اصلی عملیاتی سازی امنیت برای سازمانها و نحوه رسیدگی به آنها را بررسی خواهیم کرد.

1- محدودیت منابع

 

پیاده سازی و اجرای اقدامات امنیتی قوی اغلب به هزینه مالی و همچنین زمان و تخصص نیاز دارد. استخدام پرسنل ماهر در حوزه امنیت سایبری گران است و در صورتی که بتوان نیروی مناسب را پیدا کرد، آموزش پیوسته لازم و ضروری است. استقرار ابزارها و زیرساختهای امنیتی پیشرفته فشار بیشتری بر بودجه سازمان وارد می کند.
برای ساده تر کردن این محدودیت، راه حل های حفاظت از داده ها با فرایند پیاده سازی ساده، نیاز به منابع گسترده را بر طرف می کند و راه حل های مبتنی بر API به راحتی قابل استقرار هستند و می توانند طی مدت کوتاهی نتیجه مدنظر سازمان را داشته باشند.
برای مثال راهکارهای امنیتی مدیریت وضعیت امنیت داده های جامع معتبر در کنار خدمات پشتیبانی حرفه ای ارائه دهنده راهکار، به هر سازمان بزرگی این امکان را می دهد تا عملیات سایبری را ساده سازی کرده و بار تیم های فناوری اطلاعات داخلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. که این دسته از راهکارها در حال حاضر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

2- منابع داده متنوع

داده ها هر جایی در سازمان ممکن است پراکنده باشند و سازمان از سرویس ها و پلتفرم های فراوانی نظیر راهکارهای ذخیره سازی ابری تا ابزارهای ارتباطاتی و پلتفرم های اشتراکی، استفاده می کند. موضوع نگران کننده تر این است که داده های حساس، دیگر فقط ساختار یافته نیستند. حداقل 80 درصد از داده های یک سازمان بدون ساختار هستند! به این معنی که داده ها شامل میلیون ها گزارش مالی، اسناد استراتژی های شرکت، فایل های کد منبع و قراردادهای سازمان و … هستند.
برای مقابله با این چالش، راهکارهای مدیریت شده امروزی برای کنترل جریان اطلاعات بین بخش ها و اشخاص ثالث طراحی شده اند و تضمین می کند که صرف نظر از مکان داده ها، داده های در معرض خطر شناسایی شده و از داده های حساس محافظت می کند.

3- دسته بندی داده ها


طبقه بندی داده ها مبنایی است که بسیاری از اقدامات امنیتی بر آن بنا شده است. با دسته بندی داده ها براساس حساسیت و اهمیت آن، سازمانها می توانند اقدامات حفاظتی مناسبی را اعمال کنند. اما حجم انبوه داده های تولید و ذخیره شده، طبقه بندی دستی آنها را غیرممکن و دشوار نموده و همچنین به روز رسانی معیارهای طبقه بندی براساس داده های در حال تکامل، ضروری است.
بهترین راه حل های طبقه بندی مبتنی بر هوش مصنوعی از فناوری های پیشرفته یادگیری ماشینی برای اسکن و طبقه بندی اسناد به طور مستقل استفاده می کنند. با جدیدترین مدل های هوش مصنوعی برای کشف و طبقه بندی سریع و دقیق داده ها، سازمانها می توانند نیاز به طبقه بندی دستی را که هم ناکارآمد و هم می تواند دارای خطا باشد را از بین ببرند.

4- دسترسی به داده ها


برخی از داده ها عمومی، برخی محرمانه بوده و دسترسی به برخی کاملا براساس نیاز و دانش مشخص می شود. مدیریت اینکه چه افرادی به چه داده هایی دسترسی دارند، پایه ی امنیت داده ها بوده و نیازمند تعریف مجوزهای دسترسی و بررسی و به روز رسانی مستمر آنهاست. اطمینان از اینکه همیشه مجوزها به روز باشند و از اصل کمترین امتیاز دسترسی (دسترسی افراد فقط به داده های مورد نیاز خود و نه بیشتر) پیروی کنند، یک چالش مستمر به خصوص در سازمانهای بزرگ و پویاست.
حاکمیت دسترسی به داده ها، سیاست های حاکم بر دسترسی و استفاده از داده ها را طراحی، ایجاد و اجرا می کند و نقش کلیدی را در حصول اطمینان از اینکه فقط افراد مجاز می توانند به داده های حساس دسترسی داشته باشند، ایفا می کند. این فرآیند با درک عمیق از داده های ساختار یافته و بدون ساختار بیشتر شده و به حفظ مجوزهای دسترسی فعلی و همسو با اصل حداقل امتیاز کمک می کند. راهکارهای مدیریت دسترسی به داده ها، سازمان را قادر می سازد تا از مقررات دسترسی ها پیروی کرده و روی دسترسی ها کنترل داشته باشند.

5- اصلاح سریع


اصلاح سریع برای به حداقل رساندن آسیب و محافظت از داده های حساس در صورت شناسایی یک خطر امنیتی یا نقض داده ها مهم است. اقدامات اصلاحی شامل لغو مجوزهای دسترسی، جداسازی سیستم های آسیب دیده از شبکه یا اطلاع دادن به طرف های آسیب دیده است. اما اصلاح سریع نیاز به اقدام سریع، پروتکل های شفاف و یک تیم واکنش هماهنگ دارد. سازمان‌ها باید این پروتکل‌ها را داشته باشند، بفهمند چه داده‌هایی در معرض خطر هستند و اطمینان حاصل کنند که همه ذینفعان نقش‌ها و مسئولیت‌های خود را در صورت بروز یک حادثه امنیتی می‌دانند.
پلتفرم های پیشرفته امنیت داده ها برای کشف و اصلاح ریسک ها به طور کارآمد و موثری طراحی شده اند. این راهکارها می‌توانند داده‌های در معرض خطر را به دلیل طبقه‌بندی، مجوزها، حقوق و اشتراک‌گذاری نامناسب مشخص کنند. بر اساس گزارش ریسک داده Concentric AI، هر سازمان 802000 فایل داده را به دلیل اشتراک گذاری بیش از حد در معرض خطر قرار داده است. قابلیت‌های اصلاح مستقل در این پلتفرم‌ها تضمین می‌کند که مشکلات دسترسی به سرعت برطرف می‌شوند.

6- انطباق و مقررات


صنایع مختلف تحت چارچوبهای نظارتی مختلفی فعالیت می کنند که هرکدام مجموعه های متفاوتی از قوانین حفاظت داده ها و الزامات حریم خصوصی دارند. عملیاتی کردن امنیت داده ها در این زمینه نه تنها به معنای محافظت از داده هاست بلکه اطمینان از همسویی اقدمات حفاظتی با الزامات قانونی و نظارتی هر سازمان نیز هست.
راهکارهای امنیت داده ها که به سازمانها در اجرای دستورات نظارتی و امنیتی، کنترل دسترسی ها و پیاده سازی دسترسی ها کمک می کنند، در برطرف کردن این چالش مهم هستند. این راهکارها با شناسایی و رفع خطرات به سازمان کمک می کند تا از مقررات مختلف حریم خصوصی در درخواست های اطلاع رسانی از جمله مدیریت right-to-know، right-to-be-forgotten و نقض و سرقت، پیروی کنند.

7- چشم انداز تهدیدات در حال تغییر و تکامل یافته


امروزه همزمان با تقویت راهکارهای حفاظتی، عوامل تهدید و مهاجمان نیز تاکتیک های خود را توسعه میدهند. حملات باج افزاری، طرح های فیشینگ و تهدیدات مداوم پیشرفته، سازمانها را ملزم می کنند که یک قدم از مهاجمین جلوتر باشند! نظارت مستمر، به روز رسانی ها و سازگاری برای مقابله با تهدیدات جدید و نوظهور، اهمیت زیادی دارد.
رویکردهای مدرن امنیت داده فراتر از قوانین ثابت یا سیاست های از پیش تعریف شده است. روش های جدید تجزیه و تحلیل، به طور پیوسته داده ها را با موارد مشابه خود مقایسه می کنند تا ناهنجاری ها و خطرات بالقوه را شناسایی کنند. این موضوع مشخص می کند که با تغییر داده ها، مکانیسم های حفاظتی از آنها نیز بر این اساس تکامل می یابد. مدلهای هوش مصنوعی که از نظارت مستمر استفاده می کنند، می توانند از چشم اندازه داده ها بیاموزند و به سازمان کمک کنند تا در هنگام ظهور تهدیدات جدید، آن را برطرف کند.

8- پیچیدگی و وسعت


امنیت داده سازمانی دامنه ای چند وجهی است که تعداد زیادی مولفه را در برمیگرد. از امنیت شبکه و کنترل های دسترسی گرفته تا رمزنگاری و احراز هویت و … . انواع مختلف داده، چه سوابق مالی، اطلاعات شخصی یا شرایط اختصاصی سازمانی، الزامات امنیتی منحصر به فردی دارند. هماهنگی این مولفه های متنوع و تطبیق اقدامات امنیتی برای انواع داده های مختلف، لایه هایی از پیچیدگی راه به فرآیند پیاده سازی امنیتی اضافه می کند.
با استفاده از فناوری های پیشرفته Machine learning، راهکارهای امنیت داده امروز به طور مستقل داده ها را اسکن و دسته بندی می کند و با پیچیدگی و دامنه رو به رشد آنها تطبیق میدهند. آنها حفاظت از انواع داده ها و مکان ها را تضمین می کنند. تجزیه و تحلیل جامع، نمای کاملی از داده ها را فراهم کرده و از داده های ساختار یافته و بدون ساختار چه در فضای ابری چه در فضای local محفاظت می کند.

9- نظارت و ممیزی


نظارت مستمر برای زیر نظر داشتن سیستم ها، الگوهای دسترسی به داده ها و رفتارهای کاربر برای شناسایی ناهنجاری ها یا نقض های احتمالی امنیت ضروری است. ممیزی منظم برای ارزیابی اثربخشی اقدامات امنیتی و شناسایی زمینه های بهبود حیاتی است. انجام این ممیزی ها، تجزیه و تحلیل نتایج و اعمال تغییرات براساس یافته ها برای سازمان مستلزم صرف زمان قابل توجهی است.
ابزارهای مدرن امنیت داده سازمان، طبقه بندی دقیق داده ها را بدون نیاز به قوانین یا سیاست های دستی ارائه می دهند. این ابزارها به سرعت و با دقت هرگونه اختلاف یا خطر در طبقه بندی داده ها را شناسایی می کنند.

10- ادغام با سیستم های موجود


اکثر سازمانها تعداد بی شماری از سیستم ها، ابزارها و نرم افزارهای موجود را در اختیار دارند. هنگامی که یک راهکار جدید امنیت داده معرفی می شود مهم است که راه حل به طور یکپارچه با زیرساختهای موجود ادغام شود. اختلالات، مشکلات سازگاری یا مخازن داده می تواند اثربخشی اقدامات امنیتی را کاهش داده و ایجاد آسیب پذیری کند.
راهکارهای امنیت داده های امروزی به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی با چارچوب های تثبیت شده، یکپارچه می شوند. این یکپارچه سازی تضمین می کند که طبقه بندی داده ها مطابق با پروتکل های امنیتی موجود است و استراتژی کلی حفاظت از داده ها را تقویت می کند.
در حالیکه چالش های داده ای فراوان است، راهکارهای امنیتی ای وجود دارند که می توانند به سازمانها در مسیر عملیاتی سازی امنیت داده ها کمک کنند، راهکارهای مدیریت دسترسی به داده ها، کنترل جریان داده و پیشگیری از نشت دادها سازمان را قادر می سازد تا دید واضحی از داده های خود به دست آورند: داده ها کجا هستند، چه کسی به آن دسترسی دارد و چگونه از آن استفاده شده است. این راهکارها می توانند به طور مستقل داده ها را شناسایی، دسته بندی و اصلاح کنند، خواه ساختار یافته باشند یا بدون ساختار، در فضای ابری یا در محل Local ذخیره شوند.
راهکاری معتبر در این زمینه درک معنایی داده ها را توسعه داده و یک نمای دسته محور را به همه داده ها حساس ارائه میدهند. با سرمایه گذاری در شیوه های مناسب مدیریت داده ها و استفاده از ابزارهای متناسب به نیاز سازمان، می توان گامی به سوی عملیاتی کردن امنیت داده های سازمان برداشت. با انجام این کار می توان به تحقق اهداف کلیدی در مورد ایمن سازی داده های خصوصی، تصمیم گیری آگاهانه تر در مورد داده ها و تهدیدات، محفاظت از داده های خصوصی و حساس و کاهش خطرات کمک کرد.

منبع:

https://www.insurancethoughtleadership.com