پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

*آیا شما در مقابل WannaCryptor و انواع دیگر باج افزارها ایمن هستید؟*

تیتر مطالب

باج افزار WannaCryptor یا wannacry در طول هفته اخیر خسارت های زیادی را به سازمانهایی در بیش از 150 کشور دنیا به بارآورد.، گسترش چنین تهدیداتی می تواند روی هرکسی چه به صورت شخصی چه به صورت حرفه ای  تاثیر بگذارد،  اگر از امنیت کافی برخوردار نباشد.
در این مقاله در مورد آنچه اتفاق افتاده است، چگونگی کارکرد باج افزار، و آنچه کاربر برای محافظت از خود در مقابل این تهدیدات باید انجام دهد، توضیح داده شده است.
چه اتفاقی توسط باج افزار WannaCryptor  رخ داده است؟
در روز جمعه 12 می 2017  WannaCryptor  شروع به گسترش در سراسر جهان در مقیاس و سرعت بی سابقه ای کرد، هدف آن نقصی بود که در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت پیدا شد،.کلاینتهای ESET، 66566 حمله طی همین چند روز گزارش دادند که منشا نیمی از آنها روسیه بوده است.

باج افزارها چگونه کار می کنند؟

WannaCryptor،یک باج افزار است  و مجرمان سایبری سعی در گرفتن باج از شما در ازای  رمز گشایی فایل های شما هستند.
باج افزار  می تواند به طرق مختلف گسترش یابد، برای مثال از طریق اسپم و دانلود فایل مخرب ، برای سوءاستفاده از  مرورگر آسیب پذیر. حتی اگر یک قربانی مبلغی را به باج افزار جهت آزاد سازی پرداخت نماید، هیچ تضمینی وجود ندارد که مجرمان فایلها را رمزگشایی نمایند و یا این کار را دوباره انجام ندهند.
اگر این پیغام اخاذی  را دریافت کردید، هرگز هیچ مبلغی جهت آزاد سازی فایل های خود به این مجرمان سایبری پرداخت ننمایید.. در عوض، تلاش کنید با استفاده از((System restoreو یا(System recovery)، سیستم خود را به حالت اولیه قبل از آلودگی بازگردانید و اگر این کارها نتیجه نداشت، کامپیوتر خود را در Safe mode راه اندازی کنید و سپس یک نرم افزار internet security   برای حذف تهدیداتی، که شما در حال حاضر بر روی دستگاه خود میبینید، نصب کنید.

چگونه با آنها مقابله نماییم؟

شما می توانید از سیستم خود در برابر این باج افزار با چند راه حل ساده محافظت نمایید:

  • همیشه از فایل های مهم خود به صورت منظم فایل پشتیبان  داشته باشید. شما می توانید از یک هارد دیسک خارجی،   cloud service ، و یا حتی  اگر دوست داشته باشید میتوانید از DVD  برای ذخیره فایل پشتیبان خود استفاده نمایید
  • سیستم عامل ویندوز خود را به صورت منظم و خودکار آپدیت نمایید.
  • استفاده از یک راه حل امنیتی معتبر و قابل اطمینان که از کامپیوتر شما در برابر ویروس ها و حملات جاسوسی بد افزارها، محافظت کند و از به روز رسانی مرتب و خودکار آن مطمئن باشید.
  • ایمیل های مشکوک را پاک کنید، و از کلیک کردن بر روی لینکی که شما را به یک سایت ناشناس هدایت می کند، پرهیز کنید.
  • هرگز بر روی فایل پیوستی که از قبل منتظر آن نبوده اید کلیک نکنید. همینطور پیام های متنی بر روی گوشی های هوشمند خود . تماس عجیب و غریب از کسی که ادعا می کند که از ISP یا بانک شما است و یا همانند اینها را پاسخ ندهید.
  • نویسنده های باج افزار تمایل به استفاده از پنجره های پاپ آپ دارند که به شما هشدار می دهند که نوعی از نرم افزارهای مخرب بر روی دستگاه شما هستند. بر روی این گونه پنجره ها کلیک ننمایید  و آنها را ببندید.

 

منبع : www.welivesecurity.com