پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

تعطیلات، زمان مناسبی برای حملات سایبری

تیتر مطالب

در این متن از ایمن سازی دستگاه ها تا مدیریت Wi-Fiها و اقدامات لازم برای ایمن ماندن در این تعطیلات را بررسی می کنیم. تعطیلات پیش رو زمان مناسبی برای دوری از همه گیری  COVID-19 است که اکنون بیش از یک سال است در سراسر جهان بیداد می کند. هنگام مسافرت، چه در داخل و چه درخارج از کشور، نکات زیادی باید در خاطر داشته باشید تا قربانی تهدیدهای سایبری مختلفی نشوید.

سیستم های خود را بروزرسانی و از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید

یکی از اولین اقداماتی که باید قبل از اقدام به هرکاری انجام دهید، تهیه نسخه پشتیبان از تمام سیستم های الکترونیکی خود است که هر نوع داده حساس را در خود جای می دهد. حوادث در هر زمان و هر مکان مستعد وقوع هستند و هنگام لذت بردن از تعطیلات، احتمال وقوع آن کمی بیشتر است. بنابراین، در صورت بروز هر حادثه، با تهیه نسخه پشتیبان میتوانید اطلاعات خود را بازگردانید.
توصیه می شود چندین نسخه پشتیبان تهیه کنید. باید داده های خود را برای یک لایه امنیتی بیشتر رمزگذاری کنید در این صورت اگر داده های شما به سرقت برود استفاده از آن برای کلاهبردان سخت خواهد بود. نکته آخر، هرگز، هرگز فراموش نکنید که آخرین به روزرسانی های رسمی را بر روی دستگاه های خود نصب کنید زیرا به طور مرتب حاوی وصله های امنیتی هستند که به محافظت از دستگاه و داده های شما کمک می کنند.

سیستم ها و دستگاههای قابل حمل خود را ایمن کنید

از آنجا که ما قبلاً در مورد سرقت رفتن یا گم شدن لپ تاپ وگوشی تلفن صحبت کردیم، مورد دیگری که هرگز نباید آن را دست کم بگیرید ایمن سازی دستگاه های خود با استفاده از اقدامات امنیتی مانند پین ها،  رمزهای عبور، قفل های الگو، یا روش های احراز هویت می باشد. بسیاری از افراد به دلیل راحتی از گذاشتن قفل امنیتی برای تلفن خود چشم پوشی میکنند و قفل تلفن های هوشمند خود را باز می گذارند. پیشنهاد می شود از یک الگوی مثلثی شکل یا یک پین چهار رقمی ساده استفاده کنید.
هنگام تنظیم قفل تلفن ، مطمئن ترین راه، استفاده از ترکیبی از یک ویژگی بیومتریک، مانند اثر انگشت یا اسکن صورت و رمز عبور است. یا بهتر از آن، یک عبارت عبور است. این مورد در مورد لپ تاپ های شما نیز صدق می کند. پیشنهاد می شود برای افزودن یک لایه امنیتی بیشتر به حساب های حساس خود، همیشه از احراز هویت دو عاملی (Multi factor Authentication) استفاده کنید.

نسبت به آنچه دستگاه خود را متصل می کنید محتاط عمل کنید

در صورت حضور در اماکن عمومی که دارای قابلیت Wi-Fi  هستند و معمولا افراد برای استفاده از اینترنت بدون هزینه ترغیب می شوند ولی، استفاده از Wi-Fi عمومی خطر امنیتی دارد که می تواند منجر به هک شدن گوشی شما و آلوده شدن به بدافزارها و سرقت اطلاعات حساس شما شود. اگر مجبور به استفاده از Wi-Fi شدید از استفاده از برنامه هایی (مانند برنامه های مالی یا بانکی)که دارای اطلاعات حساس هستند خودداری کنید.

از یک راه حل امنیتی معتبر استفاده کنید

هنوز هم زمانی که صحبت از تلفن های هوشمند و تبلت ها می شود، بسیاری از افراد ارزش استفاده از نرم افزارهای امنیتی را دست کم می گیرند. با این حال، لازم به یادآوری است که این دستگاه ها دیگر “فقط تلفن” نیستند، بلکه دستگاه های محاسباتی شخصی نیز هستند که تعداد زیادی داده حساس را در خود ذخیره می کنند. علاوه بر ذخیره اطلاعات شخصی، از تلفن های هوشمند و تبلت ها برای پرداخت قبض از طریق برنامه های بانکی یا حتی خرید مواد غذایی با کیف پول های الکترونیکی استفاده می شود. کیف پول الکترونیکی خصوصاً نکته ای است که باید به خاطر بسپارید زیرا بسیاری از مردم دوست ندارند کیف پول حمل کنند و میخواهند به راحتی به صورت الکترونیکی پرداخت های خود را انجام دهند. به همین دلیل استفاده از نرم افزارهای معتبر امنیتی ضروری است، ترجیحاً یک راه حل کاملاً ویژه که دستگاه های شما را از آلوده شدن به بدافزار محافظت می کند و همچنین از تراکنش های پرداخت آنلاین شما نیز محافظت می کند.

خودداری از اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات

اشتراک گذاری عکس یا منظره ای زیبا از محلی که برای تعطیلات رفته اید به ویژه با اضافه کردن موقعیت جغرافیایی، میتواند مشکل ساز باشد و راه نفوذ را باز کند. همیشه باید اکانت خود را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید و مطمئن شوید افرادی که پست های شما را دیدن میکنند فقط قصد دیدن دارند. مرحله بعدی خاموش کردن مکان است، که می تواند با غیرفعال کردن گزینه موقعیت مکانی انجام شود. در واقع شما نیازی ندارید که تمام روز مشخص کنید در چه موقعیت مکانی قرار دارید. در حقیقت، بررسی اینکه کدام برنامه ها اجازه دسترسی به تنظیمات مکان شما را دارند نیز عاقلانه است. در آخر پیشنهاد میکنیم اشتراک گذاری اطلاعات خود را به حداقل برسانید و این اشتراک گذاری را در زمان واقعی انجام ندهید و دادن هر نوع اطلاعاتی که مکان شما را مشخص میکند دوری کنید.

پیشنهادات نهایی

احتمالاً همه ما، با وجود بیماری همه گیر کرونا به تعطیلات احتیاج داریم و باید قبل اینکه دچار مشکلات شویم مراقب باشیم. به طور خلاصه: برای آرامش خیال، بروزرسانی انجام دهید و با یک نرم افزار امنیتی مطمئن ایمن شوید و از اشتراک بیش از حد داده ها یا اتصال به هر شبکه عمومی انبوه مانند WIFI خودداری کنید.
از تعطیلات لذت ببرید و ایمن بمانید!

 

منبع :
https://www.welivesecurity.com//