پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

تفاوت امنیت اطلاعات و امنیت سایبری در چیست؟

تیتر مطالب

اغلب اوقات امنیت اطلاعات و امنیت سایبری را مشابه در نظر میگیریم و از این دو اصطلاح بجای هم استفاده می شود اما نکته مهم این است که این دو اصطلاح دو دسته کاملا جدا هستند. علی رغم همپوشانی موجود بین امنیت اطلاعات و امنیت سایبری مهم است که تفاوت بین این دو را بدانیم. پس از آن می توانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام شما به تامین کدامیک نیازمندید.


امنیت اطلاعات چیست؟


امنیت اطلاعات به حفاظت از داده ها و اطلاعات در برابر استفاده های غیرمجاز و نامعتبر اشاره داد. هدف از اقدامات امنیت اطلاعات، محافظت از اطلاعات حساس در برابر دسترسی و استفاده غیرمجاز به منظور حذف یا تغییر آنهاست. این موضوع به حفظ حریم خصوصی داده های مهم که می تواند اطلاعات مالی تا جزییات حساب کاربری است، می پردازد.
اطلاعات قلب سازمان محسوب می شوند. آنها می توانند در هر جایی ذخیره شده و با روشهای مختلفی در دسترس قرار گیرند. برای مثال داده ها می توانند در دیسک های و محل های ذخیره قابل حمل، لپتاپ ها، سرورها و دستگاههای شخصی و رکوردهای فیزیکی، نگهداری شوند. تمامی این روشها باید امن نگه داشته شوند و اقدامات حفظ امنیت آنها، امنیت اطلاعات نامیده می شود.
به طور خاص سازمانها، از محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات محافظت می کنند. هدف اصلی امنیت اطلاعات تضمین تداوم فرآیندهای تجاری با کمترین آسیب و محدود کردن اثرات منفی حوادث است.
موسسه NIST امنیت اطلاعات را این گونه تعریف می کند: محافظت از اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در برابر دسترسی، استفاده و افشای غیرمجاز و هرگونه اختلال، تغییر یا تخریب به منظور ایجاد مشکل در محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن، است.
نمونه هایی از امنیت اطلاعات:
امنیت اطلاعات، هر فرآیند یا تکنولوژی ای که برای حفاظت از محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات، را شامل می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •  تکنولوژی های ضد بدافزار
  •  سیاست های امنیت اطلاعات
  •  کنترل های دسترسی
  •  آموزش کارمندان
  •  مدیریت جریان اطلاعات
  •  ارزیابی تاثیر حفاظت از داده ها
  •  بخش هایی از حفاظت فیزیکی


حفظ محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن


محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن همگی از ارکان کلیدی حوزه امنیت اطلاعات هستند. این سه مورد باید همیشه حفظ شوند، اطلاعات خاص باید محرمانه بماند و اطمینان حاصل شود که دسترسی تنها برای افراد مجاز امکان پذیر باشد و در اختیار همگان قرار نگیرد و به اشتراک گذاشته نمی شود.
یکپارچگی در امنیت اطلاعات به این معنی است که داده ها دقیق و کامل هستند و اطمینان حاصل می شود که می توان براساس اطلاعات به روز تصمیم گیری کرد. در نهایت در دسترس بودن به میزان دسترسی یک سیستم اطلاعاتی اشاره دارد. در حالت ایده آل سازمانها باید برنامه ای داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که سیستم ها برای افرادی که لازم است، در دسترس باشند و برای کسانی که نباید، قابل دسترسی نباشند. تمرکز بر دسترس بودن همچنین به این معنی است که سازمانها باید برنامه های مناسبی برای پاسخ به نقض داده ها و تهیه نسخه پشتیبان از داده ها داشته باشند.


امنیت سایبری چیست؟


امنیت سایبری به طور کلی زیر مجموعه امنیت اطلاعات در نظر گرفته می شود و بخش کوچکتری از یک مجموعه بزرگتر است. به طور خاص امنیت سایبری به فرآیندهای طراحی شده به منظور امنیت شبکه های کامپیوتری، سیستم ها، اپلیکیشن ها، تجهیزات و نرم افزار در برابر انواع تهدیدات، اشاره می کند.
امنیت سایبری بر معیارهایی تمرکز دارد که از دسترسی احراز هویت نشده به شبکه ها و سیستم های سازمان، پیشگیری می کند.
NIST امنیت سایبری را اینگونه تعریف می کند: جلوگیری از آسیب، حفاظت و بازیابی کامپیوترها، سیستم های ارتباطات الکترونیکی، سرویس های ارتباطات الکترونیکی، ارتباطات سیمی و الکترونیکی شامل اطلاعات موجود در آن برای اطمینان از در دسترس بودن، یکپارچگی، احراز هویت، محرمانه بودن و عدم انکار آنها، است.
امنیت سایبری نوع خاصی از امنیت اطلاعات است که بر حفاظت از داده های الکترونیکی و اقداماتی که در راستای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه ها و سیستم های یک سازمان/شرکت انجام می شود، تمرکز دارد.
چنانچه اغلب برای اشاره به امنیت اطلاعات از این اصطلاح استفاده می شود به این دلیل است که نقض های داده ای معمولا به دلیل نقوذ به شبکه یا سیستم است. مجرمان بیشتر مواقع اطلاعات را از طریق حملات سایبری به خطر می اندازند همچنین در شرکت/سازمان ها معمولا حجم داده هایی که به صورت انلاین ذخیره می شوند از داده های ذخیره شده به صورت فیزیکی بیشتر است به همین دلیل اطلاعات بیشتری در معرض هدف مهاجمان قرار دارند.
امنیت سایبری به طور کلی بخشی از امنیت اطلاعات و مهمترین بخش آن در نظر گرفته می شود.
نمونه هایی از امنیت سایبری
امنیت سایبری هر فرآیند و تکنولوزی ای که برای حفاظت الکترونیک از داده ها انجام می شود را شامل می شود:

  • رمزنگاری داده ها
  • رمز عبورها
  • VPNها
  • فیلتر اسپم ها
  • احراز هویت چندعاملی
  • بررسی کدهای امن


مهمترین تفاوت بین امنیت اطلاعات و امنیت سایبری


مهمترین نقطه تمایز بین امنیت اطلاعات و امنیت سایبری این است که امنیت اطلاعات شامل حفاظت از اطلاعات صرف نظر از نوع و شکل آن است. در مقابل، امنیت سایبری بر روی داده ها در حوزه سایبری و دیجیتال تمرکز دارد. قبل از اینکه بیشتر داده ها به صورت الکترونیکی ذخیره شوند، با وسایل فیزیکی نگهداری می شدند. در حالیکه بسیاری از سازمانها به نگهداری از داده ها به صورت دیجیتالی روی آورده اند، برخی اطلاعات محرمانه و حساس در یک روش فیزیکی نیز نگهداری می شوند.

امنیت اطلاعات بدون در نظر گرفتن نوع ذخیره سازی مسئول حفاظت مداوم از داده هاست. تمرکز این دو حوزه کاملا متفاوت است. در امنیت سایبری، تمرکز بر حفاظت از داده ها در سراسر فضای سایبری است. برعکس، امنیت اطلاعات نه تنها بر حفاظت از اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در فضای سایبری بلکه فراتر از آن نیز تمرکز دارد.