پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

توصیه روز جهانی کودک: خطرات بزرگ فضای مجازی

تیتر مطالب

یک ژوئن بزرگترین جشن جوانان، روز جهانی کودک می باشد. اگرچه این روز به ما یادآور می شود که کودکان تا چه اندازه می توانند شجاع و ارزشمند باشند، به ما یادآوری می کند که همین کودکان تا چه اندازه آسیب پذیر نیز هستند.

با پیشرفت و گسترش تکنولوژی و رشد و افزایش شبکه های اجتماعی، کودکان اغلب به سمت دنیای مجازی کشیده می شوند. برخی از آنها حتی بیشترین زمان خود را به جای اختصاص به خانواده و دوستانشان در خارج از دنیای مجازی، صرف فضای مجازی می کنند.

این مسئله برای بسیاری از والدین به یک چالش بزرگ بدل گشته است، چرا که بسیاری از آنها از دنیای دیجیتال اطلاعات زیادی نداشته و برای شناخت تمامی خطرات فضای سایبری درگیر شده اند. ما برای آندسته از پدران و مادران لیست کوتاهی از این خطرات را آماده کرده ایم.

  • بدافزار

این نرم افزارهای مخرب یکی از شایع ترین خطرات فضای Online هستند. این بدافزارها از راه های مختلف برای رسیدن به هدف خود استفاده می کنند، اگرچه کودکان اغلب با این حملات در قالب نسخه ی تقلبی یک بازی محبوب مواجه می شوند. این نسخه های آلوده اغلب از بازارهای شخص ثالث و یا انجمن ها می آید، اما بعضی از آنها نیز بازی های ” رایگان” ی هستند که گاهاً از بازارهای رسمی همانند Google chrome دانلود می شود. با داشتن نرم افزارهای امنیتی معتبر، شما قادر خواهید بود سطح دسترسی به وب سایت های خطرناک را محدود ساخته و نرم افزارهای نا مناسب را بلاک کنید.

  • مزاحمت های سایبری

این رفتارهای خصمانه به ویژه در میان نوجوانان بسیار شایع است. کودکان معمولا در فضای مجازی توسط همسالان خود تهدید و تحقیر می شوند که به طور بالقوه آسیب ها و ضربات عاطفی را بر آنان وارد می آورد. اما چه فرزند شما قربانی چنین رفتارهای مخربی شود یا نه ، نمی بایست مقابله به مثل کند، چرا که دقیقا این همان واکنشی است که فرد مزاحم قصد دارد در قربانی ایجاد کند. کودک به جای تلافی کردن می بایست نزد والدین خود رفته و با کمک آنها، هم به مقامات قانونی گزارش داده و هم پیام های مجرم را به عنوان مدرک ذخیره کند.

  • Grooming

زمانی که یک بزرگسال برای ترغیب کودک به مشارکت در روابط جنسی، فضایی بر مبنای صداقت ایجاد کرده و رابطه ای عاطفی با او برقرار می کند، این فعالیت  Grooming نامیده می شود. این عاملان در موارد بسیاری با وانمود کردن به اینکه هم سن کودک هستند رابطه ای نزدیک را پایه ریزی می کنند تا در نهایت به قرار ملاقات حضوری بیانجامد. بهترین کار برای والدین استفاده از ابزار Parental Control برای نظارت بر ارتباطات کودک خود در فضای online می باشد.

  • ارسال محتوای جنسی

ارسال محتوای جنسی یا Sexting ، ترکیب واژه های sex و texting می باشد و همانطور که از نامش مشخص است، اشاره به ایمیل هایی دارد که در بردارنده ی پیام های جنسی است. اخیرا با توجه به پیشرفت تکنولوژی ، این تکامل در بر گیرنده ی تبادل عکس ها و فیلم ها شده تا جاییکه به امری معمول بدل گشته است، چراکه اغلب نوجوانان تلفن همراه شخصی نیز دارند.  در بسیاری از مواقع گفتگوی نرم بسیار موثر تر از وضع قوانین سخت گیرانه و کنترل های شدید خواهد بود.

  • سرقت اطلاعات

تمامی اطلاعاتی که از طریق وب و بدون اقدامات احتیاطی لازم ،منتقل می شود، ممکن است توسط third parties متوقف شود. یک گام اشتباه ممکن است به از دست دادن پول خانواده و در بدترین حالت سرقت هویت بیانجامد. بنابراین والدین می بایست به فرزندان خود بیاموزند که کدام اطلاعات، اطلاعات حساس و مهم می باشد و چگونه می بایست به درستی آن را مدیریت کنند. در حالت ایده آل والدین می بایست نسبت به انجام نقل و انتقالات مالی online راساً اقدام کنند.

  • هرزنامه

ایمیل های ناخواسته ایی که وارد صندوق ورودی شما می شود چیز تازه ای نیست. اما با افزایش تعداد کمپین ها، باج افزارها می توانند به دستگاه فرزند شما نیز رخنه کنند، خصوصا اگر فرزند شما نداند که این پیام ها را چگونه مدیریت کند.

  • Scams

کلاهبرداری (Scams) اعمال فریبنده ای است که از طریق اینترنت انجام شود. این اعمال به شکل های مختلفی انجام می شود، مثل استفاده از تکنیک های مهندسی اجتماعی که از شبکه های اجتماعی آغاز می شود. به عنوان مثال، مهاجمان چیزی را برای فروش پیشنهاد می دهند در حالیکه در حقیقت به دنبال به دست آوردن اطلاعات محرمانه و شخصی هستند. پبام های دروغینی نیز که از کاربران نام کاربری و کلمه ی عبور شبکه های اجتماعی را از آنان درخواست می کنند نمونه هایی از این نوع کلاهبرداری ها هستند.

راهنمایی های بیشتر

  •     در صورت امکان خودتان برای فرزندتان یک حساب کاربری تهیه کنید تا بتوانید به صورت موثر فعالیت های Online آن را در فضای مجازی کنترل کنید.
  • نرم افزار امنیتی معتبر و ابزار Parental Control خود را به روز نگاه دارید.
  •     بر تاریخچه (history) مرورگر فرزند خود نظارت کرده و در صورت حذف آن توسط فرزندتان، با آن در این خصوص صحبت کنید.
  •     اطمینان حاصل کنید که webcam زمانی که استفاده نمی شود disconnect بوده و یا پوشانده شده باشد.
  •     چنانچه به فرزند خود اجازه ایجاد حساب کاربری در شبکه های اجتماعی را داده اید، بر تنظیمات آن نظارت کنید. حساب کاربری عمومی بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بزرگسالان را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

منبع : www.welivesecurity.com