پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

در 8 مارچ روز جهانی زنان با شاهزاده ی امنیت گوگل خانم پریسا تبریز

تیتر مطالب

برای یک خارجی ، دنیای امنیت شبکه و اینترنت مثل بازی Thrones، از قهرمانان و خائنان و جوامع مخفی ( مثل گروه ناشناس hacktivist) و تهدیدات پنهانی تشکیل شده است که در آن هر کس در پی یافتن راهی برای حفاظت از قلعه ی خود می باشد.

و شاید این طرز تفکر بود که باعث شد پریسا تبریز لقب شاهزاده ی گوگل را برای خود انتخاب کرده و بر روی کارت ویزیت خود چاپ کند.

خانم تبریز، سرپرستی تیم هکری را در ایالات متحده ی آمریکا و اروپا به منظور حصول اطمینان از امنیت Google Chrome با حمله به شرکت خودشان برای کشف نقاط ضعف سیستم قبل از اینکه توسط مجرمان سایبری کشف و مورد سوء استفاده قرار گیرد، بر عهده دارد.

به عنوان یک شاهزاده خانم، خانم تبریز پیش از آنکه یک شاهزاده ی Disney  باشد مبارز و جنگجو است. برای هر کسی که به نوعی از اینترنت استفاده می کند خوب است بداند که جرائم سایبری یکی از بزرگترین تهدیدات قرن 21 می باشد.  و ما به کمک متخصصان بیشتری مثل ایشان نیاز داریم تا بتوانیم از فضای مجازی امن استفاده کنیم. البته به خانم بیشتری هم نیاز داریم.

  • خلاف روند تبدیل شدن به یک متخصص امنیتی

پریسا تبریز به خوبی با طرز فکر ‘only woman in the room’ در تکنولوژی های پویا آشنا می باشد. در مصاحبه ای که در سال 2014 با تلگراف داشتند عنوان کردند که “با توجه به اینکه این صنعت یکی از سریع ترین صنایع در جهان می باشد باید همگام با این تغییرات و تحولات پیش رفت و آماده ی رویارویی با مشکلات آن نیز بود.برای مثال خود شرکت گوگل در انحصار مردان قرار گرفته است تا جایی که فقط 30% از نیروی کار آن را زنان تشکیل داده اند.

50 سال پیش این آمار در صنعت دارو و قانون مدنی حکمفرما بود در صورتی که در حال حاضر این ارقام بر عکس شده است.”

و خانم تبریز هم به عنوان یک رهبر و هم به عنوان یک مبارز مشتاقانه در پی سرعت بخشیدن به روند این تغییرات است. زمانی که به کنفرانس هکرهای جوان که در سال 2014 برگزار شد پرداختیم ، متوجه شدیم که ایشان دختران جوان را به دنبال کردن آرزوها و رویاهایشان تشویق کرده اند.علاوه بر آن خانم تبریز این افسانه را که استفاده از  بازی های کامپیوتری از سنین جوانی – که بیشتر یک فعالیت مردانه به نظر می رسد- تا حدودی  به یک برنامه نویسی کامپیوتری استادانه نیازدارد، کنار گذاشت.

او در مصاحبه ی سال گذشته ی خود با CBS عنوان کرد که ” من به هیچ وجه تا قبل از اولین سال ورودم به کالج برنامه نویسی را بلد نبودم.”

ایشان در دهه ی 80 میلادی در خانواده ای با سه فرزند در شیکاگو رشد یافت. او هیچوقت علاقه ای به ریاضی و حساب نداشت، بلکه  برون گرا بوده و به هنر و ورزش گرایش بیشتری داشت. علاقه و اشتیاق او به برنامه نویسی و مسائل امنیتی به محض ورود به کالج  شکوفا شده و توسعه یافت. پریسا تبریز در سال ۲۰۰۷ به استخدام شرکت گوگل درآمد و عضو تیم کوچکی از هکرها در این شرکت شد که بعدها گسترش یافت و هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ متخصص امنیت در آن مشغول هستند. نشریه فوربس از پریسا تبریز به عنوان یکی از ۳۰ چهره برتر در زمینه تکنولوژی، در کنار افرادی چون مارک زاکربرگ نام برده است. او در گوگل ریاست بخشی را بر عهده دارد که از ۳۰ هکر در اروپا و آمریکا تشکیل شده و وظیفه بررسی تهدیدات امنیتی مرتبط با موتور جستجوی گوگل و همینطور دیگر محصولات این شرکت، از جمله مرورگر گوگل کروم را بر عهده دارند.

  • پرداختن به مشکل نابرابری

اگر چه مزایای شکوفا کردن استعداد زنان به طور گسترده در Silicone Valley پذیرفته شده است، اما لزوما به این معنا نیست که همه ی زنان به بالاترین موقعیت های شغلی دست پیدا می کنند. یک تئوری در توضیح چرایی این مسئله، بر اساس Lazlo Bock ، SVP عملیات افراد در گوگل ، راه ها و روش های ی مختلفی است که در آن زنان و مردان اجتماعی می شوند.

به عنوان نمونه گوگل را در نظر بگیرید، سیستمی در نظر گرفته شده که توسط آن کارکنان می توانند برای تشویق و ترفیع درجه نامزد شوند.با این حال به عنوان غول فناوری، مشخص شد زمانی که به دنبال مقابله با این مسئله به صورت داخلی باشید، مردان به دلیل تصور و ادارکی که از شایستگی ها و لیاقت خود دارند معمولا بیش از زنان خود را برای ارتقاء درجه بروز می دهند.

مطابق نظر آقای Bock ، این به این معناست که گوگل می بایست تلاش بیشتری برای متقاعد کردن مهندسین زن برای کاندید شدن جهت دریافت ترفیع و یا تشویق انجام دهد.به گفته ی ایشان زمانی که خانم ها رو به جلو در حرکت هستند، تقریبا هر لحظه پیشرفت می کنند چرا که اغلب به اندازه ی کافی برای ارتقاء درجه آمادگی و شایستگی دارند.

این همان چیزی است که خانم تبریز خودشان به عنوان توضیح اینکه چرا زنان نردبام تکنولوژی را بالا نمی روند ، به آن اشاره کرده اند.چند سال پیش تحقیقی صورت گرفت که در آن از افراد سوال شد که میزان گذراندن دوره های علوم کامپیوتر در چه کسانی کاهش یافته است؟ در بین خانم ها که به طور میانگین امتیاز B-minus را به خود اختصاص داده بودند علت آن بود که به نظر آنها این دوره ها مشکل بودند در حالی که دلیل آقایان با امتیاز Low C کسالت آور بودن این دوره ها بود.

  • از بین بردن کلیشه ها

برای شکوفا سازی پتانسیل زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان لازم است تلاش هایی در جهت از بین بردن کلیشه های دنیای تکنولوژی، برنامه نویسی، ریاضیات و به طور کلی علوم پایه صورت پذیرد.

این کلیشه ها در بردارنده ی عباراتی همچون: زنان و دختران در مقایسه با مردان در ریاضیات و علوم پایه ضعیف تر عمل می کنند، می باشد. به گفته ی Christiane Corbett، شواهدی وجود دارد که مطابق آن تصور می رود که در دنیایی که محیط های کاری توسط مردان اشغال شده است، زمانی که صحبت از شاهزاده ی امنیتی به میان می آید دهان همه از تعجب باز می ماند.اما خانم تبریز نشان داد که دختران و زنان هم می توانند برای رسیدن به رویای شاهزاده خانم بودن بلند پروازی کنند.

منبع : www.welivesecurity.com