پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

زندگی zombie OS بر روی ویندوز XP

تیتر مطالب

دو سال ، مدت زمانی است که شرکت Microsoft سیستم عامل ویندوز XP را رها کرده است.

درحالیکه در طول این مدت هیچ به روز رسانی و وصله ی امنیتی برای کاربران این محصول ارائه نشده است ولی این سیستم هنوز تقریبا بر روی یک دهم کامپیوتر های جهان اجرا می شود.

از سوی دیگر، این رقم به طور قابل توجهی در مقایسه با  رقم مربوط به 8 آپریل 2014 ، زمانی که Microsoft یکی از بحث برانگیزترین نتیجه گیری ها را در مورد پشتیبانی در تاریخ کامپیوتر ، به دست آورد، پایین است.

در آن زمان، تقریبا یک چهارم سیستم ها در سراسر جهان از ویندوز XP استفاده می کرده و کاربران آنها نیز علاقه ای به، به روزرسانی محصول خود نشان نمی دادند. حتی پس از چند ماه از پایان یافتن عمر این پلت فرم، در ماه می 2014، تنها در حدود 4/2% از کاربران به ویندوز 7 و یا ویندوز 8.1 مهاجرت کردند.

مطابق اظهار نظر  Aryeh Goretsky ، پژوهشگر ESET، علی رغم شکاف واقعی سهم بازار اصلی،8.11% در جهان و در بازارهای نوظهور تا اندازه ای بالاتر ، ویندوز XP همچنان مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که هنوز از این سیستم عامل استفاده می کنند، موارد زیر می تواند دلایل خوبی برای مهاجرت شما از این محصول و خداحافظی با ویندوز XP  باشد:

  •     بدون به روز رسانی، کامپیوتر شما ممکن است در برابر انواع مختلف کدهای مخربی که می توانند اطلاعات شما را از بین ببرند، آسیب پذیر باشد. متاسفانه حتی اگر شما از نسخه های به روز نرم افزارهای امنیتی نیز استفاده کنید، به دلیل عدم گزارش آسیب پذیریهای جدید و ناشناس بودن آنها برای سیستم، نرم افزارهای امنیتی نمی توانند امنیت شما را به طور کامل برقرار کنند.
  •     همه ی آن نقاط ضعف امنیتی، فقط سیستم شما را در معرض خطر قرار نمی دهد. به گفته ی Aryeh Goretsky، کامپیوترهایی که هنوز با ویندوز XP کار می کنند، می توانند به عنوان یک پایگاه برای حمله به دیگر سیستم ها عمل کنند. درحالیکه نکته ی حائز اهمیت استفاده ی کاربران از این سیستم های بدون وصله ی امنیتی و محافظت نشده است، نکته ی مهم تر برای کاربران مهاجرت به محصولات جدیدتر و ایمن ویندوز می باشد.
  •     ویندوز  XPاز سال 2014 به عملی ساختن وعده هایی که داده بود مبادرت ورزید، برای مثال عدم پشتیبانی از نسخه ی قدیمی ویندوز اکسپلورر از ژانویه ی 2016، در بردارنده ی ورژن 6.0  – مرور گر وب.
  •     دیگر تامین کنندگان نرم افزاری نیز کم کم استفاده از این پلت فرم را رها کرده اند، نمونه ی برجسته ی آن Google chrome می باشد. چنین سیستم عامل های قدیمی، به روز رسانی های امنیتی مهم را از دست داده و پتانسیل بیشتری برای ابتلا به انواع ویروس ها و بدافزارها دارند.
  •     احتمالا این شرکت آخرین تامین کننده ای نیست که چنین تصمیمی در مورد آسیب پذیریهای جدید zero-day  اتخاذ کرده است، تعداد شرکت هایی که استفاده از این سیستم عامل را قطع کرده اند  به سرعت رو به افزایش است.

منبع: www.welivesecurity.com