پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

شش روش برای پشتیبان گیری داده ها

تیتر مطالب

31 مارچ روز جهانی پشتیبان گیری بود و باید گفت پشتیبان گیری از داده ها کاری کاملا حساس است که می بایست به عادت روزانه ی افراد بدل شود.

نه تنها برای زمانی که لپ تاپ به سرقت می رود یا هارد دیسک دچار مشکل می شود، بلکه  ممکن است بدافزارها، تهدیدی جدی تر برای کامپیوتر ها باشند. مشخصا تهدید بدافزارهای باج گیر به حذف فایل های به سرقت رفته در صورت عدم پرداخت مبلغ مشخص شده اقدامی زننده می باشد.  Eset پاسخ به این چنین درخواست هایی را هم از نظر اخلاقی و هم از نظر علمی نادرست میداند. ( زیرا با چنین کاری خود را هدف حملات آتی قرار خواهید داد). اما اگر پشتیبان گیری از فایل ها به درستی انجام شده باشد، حتی فکر مذاکره با این مجرمان به ذهنتان هم خطور نخواهد کرد.

راه های زیادی برای پشتیبان گیری از داده ها با همه ی جوانب مثبت و منفی آن در این مقاله بررسی شده است. اما از یاد نبرید داشتن چند فایل پشتیبان امن ترین راه می باشد.

  • USB Stick

USB Stick  ها کوچک، قابل حمل و ارزان بوده و همه جا در دسترس می باشند به این معنا که همان اندازه که برای ذخیره ی داده ها ایمن است به راحتی نیز گم می شود.در مورد تعداد چرخه های خواندن/ نوشتن این ابزار سوال هایی مطرح شده که بایستی در کنار دیگر روش های پشتیبان گیری در نظر گرفته شود.

مزایا:

قابلیت حمل فوق العاده
قیمت مناسب
قابلیت انتقال آسان داده ها

معایب:

کوچک بودن و احتمال گم شدن
چرخه ی خواندن/نوشتن

  • External Hard Drive

همانطور که از نامش پیداست، هارد خارجی بیرون از کامپیوتر قرار گرفته و قابلیت وصل شدن به سیستم های مختلف را دارد. اگر تصمیم دارید از این ابزار به عنوان ابزار پشتیبان گیر استفاده کنید بهتر است به عنوان ‘Extra every day hard drive’ استفاده نشود.

مزایا:

قیمت مناسب
حجم ذخیره ی بالا برای فایل های بزرگتر

معایب:

امکان از دست رفتن فایل ها به دلیل باز شدن هارد بلافاصله پس از ارتباط با سیستم( آلوده شدن سریع به بد افزارها)

  • Time Machine

برای کاربران Mac ، این ابزار گزینه ی دیگری برای پشتیبان گیری خودکار Hard Drive  می باشد. شرکت اپل برند خاص خود را(Time Capsules  ) در این زمینه دارد اما می توان از هر هارد دیسک دیگری نیز استفاده کرد. با این روش به صورت خودکار هر ساعت از داده های سیستم پشتیبان گیری می شود تا زمانی که ظرفیت ذخیره سازی دستگاه تکمیل شود.

مزایا:

خودکار، به این معنا که نیازی به به روز رسانی توسط کاربر ندارد.
پشتیبان گیری زیاد، به این معنا که نیازی به حذف داده های قبلی توسط کاربر وجود ندارد.
پشتیبان گیری کل فایل ها

معایب :

قیمت بالا
قابل استفاده Mac

  • Network attached storage

این ابزار بیشتر قابل توجه سازمانها می باشد اما با وجود سیستم های متعدد در خانه ها نیز ایده ی بهره مندی از این ابزار به خصوص برای کاربرانی که تمایل به ذخیره سازی فایل های مختلف از بیش از یک منبع دارند مناسب به نظر می رسد.

با کاهش قیمت این محصول این گزینه ی پیشنهادی نیاز به تامل کمتری دارد.

مزایا:

پشتیبان گیری خودکار به این معنا که خطر فراموش کردن تهیه نسخه پشتیبان کاهش می یابد.
قابل استفاده با گوشی های تلفن همراه و تبلت ها

معایب:

قیمت بالا
نصب و راه اندازی مشکل

  • Cloud Storage

در حالیکه این گزینه به ابزار پیش گفته شباهت بسیار دارد تنها اختلافشان وجود گزینه های: استفاده ی رایگان، خرید فضا و خرید برنامه های جانبی در  Cloud Storage می باشد.

iCloud, Google Drive  و one Drive معروفترین ها می باشند.

مزایا:

خودکار
مقدار مشخصی حجم رایگان
بدون نیاز به تجهیزات سخت افزاری

معایب:

نیاز به اینترنت پر سرعت
امنیت ناکافی نسبت به تهدیدات اینترنتی
غیر قابل استفاده برای مدت زمان طولانی

  • Printing

در اولین نگاه هیجان انگیز به نظر می رسد برخلاف عدم پیشرفت فنی قابل توجه ، نسخه های چاپی اسناد و داده های ذخیره شده روی سیستم حتی زمانی که کامپیوتر قابل استفاده نباشد به راحتی در دسترس خواهند بود. به این ترتیب به روز سازی داده ها و اطلاعات کار مشکلی خواهد بود و برای فایل های صوتی و تصویری نیز قابل استفاده نخواهد بود.

مزایا :

عدم از بین رفتن داده ها به دلیل وجود مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری
عدم دسترسی هکرها به داده ها

معایب:

غیر قابل استفاده برای نوع خاصی از فایل ها
مدیریت سخت
نامناسب برای داده های زیاد
عدم سازگاری با محیط زیست

با این حال برای تهیه ی نسخه ی پشتیبان بخصوص در مورد داده های ضروری از بیش از یک روش و یک نسخه استفاده کنید. افراد اغلب نسبت به اهمیت از بین رفتن داده های مهم خود تا زمانیکه آنها را از دست ندهند نا آگاه می باشند. مرتکب این اشتباه نشده و تا حصول اطمینان از پشتیبان گیری صحیح داده های خود دست از امتحان روش های مختلف نکشید.

منبع :www.welivesecurity.com