پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

عدم پشتیبانی شرکت مایکروسافت از نسخه ی قدیمی اینترنت اکسپلورر

تیتر مطالب

شرکت مایکروسافت به وعده ایی که در ماه آگوست سال 2015 مبنی بر عدم پشتیبانی از نسخه ی قدیمی InternetExplorer داده بود جامه ی عمل پوشاند. از روز دوازدهم ژانویه سال 2016 این شرکت برای هیچ کدام از نسخه های این محصول که بر روی ورژن های مختلفی از ویندوز در حال اجرا می باشد،  هیچ گونه پشتیبانی و آپدیتی نخواهد داشت.

نسخه های 8 ، 9 و 10 این محصول بر روی سیستم عامل های ویندوز های 7 ، 8.1 و 10 پشتیبانی نمی شود. این موضوع برای دو نسخه ی آخر ویندوز با توجه به اینکه سیستم عامل های این دو از Internet explorer11  استفاده می کند، مسئله ی کم اهمیت تری به نظر می رسد.این مسئله ممکن است برای طراحان وب و افرادی که مدیریت نصب نسخه ی قدیمی تر این محصول را با هدف توسعه و تست بر عهده دارند مشکل ساز باشد.

تنها یک سیستم عامل ویندوز دستوری مبنی بر به تاخیر انداختن اجرای این فرمان را از شرکت مایکروسافت دریافت کرده است. سیستم عامل بسیار نا معتبر ویستا.!از آنجا که Internet Explorer 11 هیچوقت در دسترس این سیستم عامل قرار نگرفت، اینترنت اکسپلورر 9 تنها نسخه ی این محصول است که در اختیار این سیستم عامل قرار دارد.با توجه به سهم بازار ویندوز ویستا، این موضوع برای واحدهای فناوری اطلاعات قابل ملاحظه نیست، اگرچه ممکن است برای کاربران خانگی که هنوز نسخه های جدید ویندوز را نصب نکرده اند مسئله باشد.

  • برخی از سیستم عامل های سرور مایکروسافت با شرایط ذیل ایمن نیست:

Internet Explorer 9 برای ویندوز سرور 2008 SP2 ، سرور سیستم عاملی که مشابه ویندوز ویستا می باشد. همچنین ویندوز سرور های 2008 R2 و 2012 R2 نیازمند Internet explorer 11 هستند Internet explorer 11 برای ویندوز سرور 2012(the non-R2 edition) که مشابه ویندوز 8 بوده منتشر نشده ، بنابراین تنها اینترنت اکسپلورر پشتیبان شونده برای این ویندوز نسخه ی 10 می باشد.

اگر موارد بالا دارای ابهاماتی می باشد، جدول پایین می تواند در رفع آن به شما کمک کند.

Operating System Supported version of Internet Explorer (as of January 12th,2016)
Windows Vista SP2 Internet Explorer 9
Windows Server 2008 SP2 Internet Explorer 9
Windows 7 SP1 Internet Explorer 11
Windows Server 2008 R2 SP1 Internet Explorer 11
Windows Server 2012 Internet Explorer 10
Windows 8 Microsoft recommends upgrading to Windows 8.1
Windows 8.1* Internet Explorer 11
Windows Server 2012 R2* Internet Explorer 11
Windows 10* Internet Explorer 11
Windows Server 2016 Preview* Internet Explorer 11

 

  • ساده کردن امنیت مرور گر

دلیل این تغییر ساده است: کاهش تعداد کامپیوترهایی که از نسخه ی قدیمی Internet Explrer استفاده می کنند، و استفاده ی هرچه بیشتر کامپیوترها از آخرین نسخه ی در دسترس این محصول، که این امر تا حد زیادی امنیت windows Ecosystem  را ارتقا می بخشد. همچنین به آرامی موجب کاهش تست های مهندسی و تضمین کیفیت مایکروسافت که نیازمند اجرا بر روی Internet Explorer می باشد ، می شود ، که به شرکت اجازه ی اختصاص منابع اضافی به Microsoft Edge ، نسل بعدی مرورگر ویندوز 10و ویندوز سرور 2016 را میدهد. این محصول جایگزین Internet Explorer بوده و عمداتا تعدادی از ویژگی های محصول قبلی را که در طی سالها توسط نویسندگان نرم افزارهای مخرب مثل Browser Help Objects (BHOs) و ActiveX controls مورد سوء استفاده قرار گرفته بود را ندارد.

وب سایت بسیاری از سازمانهای دولتی، سازمانهای مالی و درمانی به Internet Explorer نیاز دارد ، و از آنجا که این شرکت عدم پشتیبانی خود را از این محصول اعلام کرده ،این آسیب پذیری مورد توجه مجرمان سایبری قرار گرفته و  استفاده از نسخه های قدیمی تر این محصول کاربران را با خطر کلاهبرداری ها و سرقت های سایبری مواجه می سازد.

البته این شرکت هنوز کاملا آماده ی جایگزین کردن این محصول نمی باشد. بازدید از وب سایت شرکت مایکروسافت با استفاده از مرورگر Mozilla Firefox ، به کاربر خطایی مبنی بر استفاده از مرورگر Internet Explorer6  یا بالاتر را میدهد. Internet Explorer 6.0 مرور گری است که در سال 2001 همراه ویندوز XP روانه ی بازار شد.

win1

  • کاربران خانگی چه باید بکنند؟

چنانچه شما کاربر خانگی هستید و از ویندوز ویستا یا ویندوز های جدیدتر استفاده می کنید، کامپیوتر شما احتمالا از نسخه های جدید Internet Explorer بهره مند می باشد. برای حصول اطمینان از این موضوع می توانید طبق دستور زیر عمل کنید:

  1.   بر روی گزینه ی Start کلیک کرده و عبارت “IEXPLORE.EXE” را در Search bar تایپ کرده و Inter  بزنید. در این مرحله Internet Explorer بایستی اجرا شود.
  2. در منوی Internet Explorer ، گزینه ی Help | About Internet Explorerرا انتخاب کرده و چنانچه منو را مشاهده نمی کنید کلید ALT+H را با هم فشار داده و سپس  About Internet Explorerانتخاب کنید.به این ترتیب نسخه ی محصول مورد استفاده ی شما به نمایش درخواهد آمد.

win2

چنانچه بر روی کامپیوتر آخرین نسخه ی مربوط به این محصول نصب نشده باشد، به صورت دستی نسبت به به روز رسانی آن اقدام کنید.برای دسترسی به Windows Update عبارت “WUAPP.EXE” در Search bar تایپ کنید.

win3

  • کاربران شبکه ای چه باید بکنند؟

در شرکت ها و سازمانها ، موضوع کمی پیچیده تر است، به خصوص در مورد آندسته سازمانها که از نسخه های قدیمی تر و بدون حمایت برنامه ها یا وب سایت هایی استفاده می کنند که بر استفاده از نسخه های قدیمی تر Internet Explorer متکی است. خوشبختانه واحد فناوری اطلاعات سازمانها این موضوع را حل می کنند.

  • اگر موفق به به روز رسانی نشدید :

برای کاربران خانگی و شبکه ای این محصول که به دلایلی ناچار هستند همچنان از این مرور گر استفاده کنند شرکت ESET پیشنهاداتی را ارائه کرده است:

  1.     به روز رسانی دیگر برنامه های اجرایی سیستم عامل ، علاوه بر برنامه هایی مثل Adobe Flash و Oracle Java که استفاده از آنها در گرو مرورگر می باشد.
  2. نصب مرورگرهای جدیدی مثل chrome و firefox و تبدیل آنها به مرورگر پیش فرض و ایجاد استاندارد برای تمامی دسترسی های وب و تنظیم به روز رسانی خودکار برای هر دوی مرورگرها. از فعال سازی این ویژگی اطمینان حاصل کنید.
  3.     استفاده از Internet Explorer  را به برنامه ها و وب سایتهایی که صرفا با همین محصول قابل اجرا هستند محدود سازید.این فرمان را می توان از طریق Firewall اجرا کرد.
  4.     استفاده از نرم افزار ضد بدافزار که قادر به اسکن web traffic باشد ( در بردارنده ی SSL-encrypted و FTP traffic)
  • Internet Explorer

بیش از 20 سال از طراحی اولین نسخه ی این محصول برای ویندوز 95 گذشته و حالا نسخه ی 11 این محصول در دسترس کاربران قرار دارد.با این حال، از آنجا که Internet Explorer دربردارنده ی ویندوز 10 بوده و ویندوز 10 نیز حداقل تا سال 2025 پشتیبانی خواهد شد، به کاربران و طراحان وب سایت ها این فرصت را برای انطباق با جانشین آن ، Microsoft Edge، یا استفاده از مرورگرهای دیگری مثل Google Chrome یا Mozilla Firefox را می دهد.

منبع : www.welivesecurity.com