پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

مراقب پیشنهاد فریبکارانه ” اینترنت رایگان بدون وای فای” در واتساپ باشید.

تیتر مطالب

بنظر می رسد تعداد کلاهبرداری های گسترده از طریق اپلیکیشن واتساپ که با کمپین های فریبکارانه قصد به دام انداختن قربانیان را دارد، رو به افزایش است. یک نمونه از این کلاهبرداری ها را به شما نشان خواهیم داد.

این کلاهبرداری خاص در واتساپ، به کاربران پیشنهاد اینترنت رایگان بدون نیاز به وای فای را میدهد. با وجود اینکه این پیشنهاد از لحاظ فنی و تکنیکی غیرمنطقی است، اما ممکن است برای کسانی که از واقعیت اطلاع ندارند وسوسه انگیز باشد و یا اینکه می تواند پیشنهاد فروش وسایل شگفت انگیزی باشد.

تصور کنید بتوانید با گوشی هوشمند خود هر جایی بدون نیاز به شبکه وای فای یا دیتای سیم کارت خود از اینترنت استفاده کنید. چه کسی ممکن است چنین پیشنهادی را دوست نداشته باشد آن هم زمانی که در تعطیلات خارج از شهر یا کشور به سر میبرد؟  شبیه جادو است و واقعی نیست … با کلیک کردن روی این پیشنهاد خرابکارانه چیزی تغییر نمی کند.

تله

به طور معمول پیام یا از طریق گروه های واتساپ و یا از طرف دوستی که این سرویس را به شما پیشنهاد می دهد گسترش می یابد، که اغلب از آن غافل اند. در این مورد، یک پیام ویژه به همراه لینکی را دریافت می کنید:

whatsapp sin conexion2

 

شما یکبار که روی لینک کلیک کنید،صفحه زبان گوشی شما  را تشخیص می دهد و تصاویر زیر را  با این نیت که طرح معتبر است نمایش می دهد، و از شما می خواهد محتوای پیام رو برای 13 نفر دیگر ارسال کنید. بنابراین کلاهبراداری همچنان گسترش می یابد.

whatsapp sin conexion3

در پایین تصویر نظرات کاربرانی که به ظاهر از این سرویس استفاده کرده اند و از آن راضی بوده اند را خواهید دیدکه این خود بخشی از کلاهبرداری است . واضح است این پیغام ها و پروفایل ها مرتبط با آنها تقلبی هستند، هیچکدام از آنها در فیس بوک وجود ندارد.

همانطور که در تصویر زیر میبینید این کلاهبرداری به زبان های دیگری مثل اسپانیایی نیز می تواند تغییر کند (به طور خودکار به زبان پیش فرض آنها بسته به تنظیمات مرورگرشان هدایت می شوید). تمامی اینها طوری اتفاق می افتد که شما اصلا متوجه نخواهید شد.

whatsapp sin conexion4

این رفتار در حال حاضر به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد عمدتا به این دلیل که به مجرمان سایبری اجازه کلاهبرداری مختلفی با استفاده از الگوی یکسانی را می دهد. به این ترتیب آنها وابسته به یک کشور یا زبانی خاصی نیستند و می توانند ناگهان ملیت های مختلفی را هدف حملات خود قرار دهند.

بعد از اینکه پیغام را به اشتراک می گذارید، چه اتفاقی رخ می دهد؟

پس از به اشتراک گذاری، کاربران نا آگاه به دنبال اینترنت رایگان به سایتهایی که اتفاقات مختلفی ممکن است در آنها رخ دهد اعم از مشترک سرویس های اس ام اس پرهزینه، نصب برنامه های ناخواسته که همیشه با اهداف اقتصادی برای کلاهبرداران است، هدایت می شوند.

متاسفانه، قربانیان تنها پیشنهادات را می بینند ولی هیچ اثری از اینترنت رایگان وجود ندارد.

راهنمایی ها برای جلوگیری از به دام افتادن در این کمپین های کلاهبرداری

باید به خاطر داشته باشیم که آموزش و راه حل های امنیتی هنوز هم ابزارهای اصلی ای هستند که کاربران برای امنیت آنلاین خود نیاز دارند. آگاهی در رابطه با این کلاهبرداری ها، باید سریعتر از خود کلاهبردارها باشد. با این حال می بینیم که سرعت انتشار هشدار دهنده است.

اگر قربانی ای میشناسید، می توانید با هشدار به مخاطبین او برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی، کمک کنید. در صورتی که شما میخواهید کلاهبرداری ای را گزارش کنید، می توانید روی مرورگر خود آن را در کمپین های فیشینگ علامت گذاری نمایید.

منبع :http://www.welivesecurity.com