پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

نگرانیها و ادعاهای گمراه کننده بابت جاسوسی بودن نرم افزار ایرانی تشخیص ویروس COVID-19

تیتر مطالب

شرکت گوگل امروز یک نرم افزار ایرانی که توسط ایران جهت تست و رهگیری آلودگی ویروس کرونا را، از Google Play حذف نمود.

قبل از حذف این برنامه، جنجالهایی در خصوص این برنامه مطرح شد و برخی کاربران ادعا کردند که این برنامه ترفندی به منظور جمع آوری اطلاعات شماره تماس و مکان جغرافیایی کاربران است.
در برخورد با این اتهامات مجله Zdnet از” لوکاس استفانکو محقق بدافزارهای اندرویدی در ESET درخواست کرد” تا این برنامه را برای هرگونه رفتار جاسوسی یا مخرب مورد بررسی قرار دهد که این محقق پس از بررسی به Zdnet گزارش داد که ” این نرم افزار یک تروجان یا بدافزار جاسوسی نیست”.
سخنگوی Google به درخواست ها برای بیان دلیل حذف این برنامه پاسخی نداد. اما منابعی آشنا با سیاست ها و خط مشی های Google Play به Zdnet اعلام کردند که حذف این برنامه از فروشگاه احتمالا به دلیل ادعاهای گمراه کننده بوده است- در واقع اینکه از طریق این اپلیکیشن بیماران مشکوک به این ویروس آلوده شناسایی خواهند شد.

AC19 – اپلیکیشن ایرانی تشخیص ویروس کرونا

اپلیکیشن AC19  هفته پیش از طریق یک وبسایت اختصاصی و سپس در Google Play  و چند فروشگاه دیگر منتشر و در دسترس قرار گرفت.
این برنامه به کاربران این امکان را می دهد که با ثبت شماره همراه خود در برنامه ثبت نام نمایند و به سوالاتی در خصوص علائم این ویروس پاسخ دهند، ایده اصلی برنامه نیز این است که از مراجعه غیرضروری شهروندان به بیمارستان ها که یکی از محل های مهم آلودگی هستند جلوگیری نماید.
علی رقم اینکه این برنامه مجوز مکان یابی را به صورت قانونی از کاربر درخواست می کند اما ادعاهایی در خصوص جاسوسی بودن آن مطرح شد که محققین ESET اعلام کردند این نرم افزار هیچ رفتار مشکوک و جاسوسی ای ندارد و مجوز دسترسی به مکان یابی را دقیقا مانند دیگر برنامه ها از کاربر درخواست می نماید.
طبق توییتی که وزیر فناوری اطلاعات و ارتباط ایران منتشر کرده است، اطلاعات مکان یابی کاربران در اختیار آنها قرار گرفته و از کاوش داده ها برای نشان دادن نقاط پرخطر و یا کم خطر در شهرها استفاده می کند.

در حال حاضر این برنامه از فروشگاه Google حذف شده است اما هنوز از طریق وب سایت ac19.ir و سایر فروشگاههای اپلیکیشنی جهت دانلود در دسترس می باشد.

منبع :

https://www.zdnet.com