پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

پنج راه برای دور نگه داشتن کودکان از تهدیدات اینترنت

تیتر مطالب

کم کم زمان آماده سازی بچه ها برای باز گشتن به مدرسه فرا میرسد و این بدان معناست که زمان اتخاذ اقدامات احتیاطی لازم در خصوص امنیت اطلاعات نیز فرا رسیده است.

برای بچه ها بازگشت به مدرسه به معنای استفاده از تلفن های هوشمند و کامپیوتر برای اتصال به اینترنت و دسترسی به منبع اصلی اطلاعات می باشد. بنابراین آگاهی والدین و معلمان نسبت به خطرات استفاده ی نادرست از این ابزار و روش حفاظت از کودکان زمانی که به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در اینترنت جستجو می کنند تا از مزایای تکنولوژی بهره مند شوند ، ضروری به نظر می رسد.

به اشتراک گذاشتن عکس، فیلم، پیام و انواع دیگر اطلاعات بین کودکان و نوجوانان بخشی از زندگی روزمزه ی آنان را تشکیل داده است و زمانی که به مدرسه باز می گردند استفاده ی آنان از تلفن های هوشمند رو به افزایش می گذارد.در نتیجه والدین می بایست متوجه نوع استفاده ی فرزندانشان از اینترنت بوده و معلمان نیز بایستی به آنان نحوه ی صحیح استفاده از این ابزار را آموزش دهند.

چالش های پیش رو

مسئله ی غیر قابل انکار استفاده ی روزافزون بشر از تکنولوژی می باشد.بیایید نگاهی داشته باشیم به چالش های پیش روی والدین و معلمان:

1.آموزش استفاده ی درست ( جستجوی صحیح)

اینترنت منبع بی نهایت اطلاعات است و بسیاری از این اطلاعات می تواند محتوای مخرب و یا حتی بسیار خطرناک داشته باشد. با در نظر داشتن این حقیقت اولین چالش والدین و معلمان آموزش نحوه ی صحیح جستجو و تشخیص اطلاعات مفید به کودکان و نوجوانان می باشد.

2.اینترنت مملو از سایت های فیشینگ

کد ها و وب سایت های مخرب و حملات فیشینگ تنها برخی از تهدیدات فضای سایبری می باشند. دومین قدم شناخت زمینه های بالقوه ی اقتصادی از جمله اطلاعات شخصی است که این تهدیدات آنها را هدف قرار می دهند.

3. آگاهی نسبت به grooming

سومین چالش والدین و معلمان موضوع grooming می باشد ، تهدیدی که با افزایش تمایل به استفاده از اینترنت رو به افزایش است.grooming فرایندی است که طی آن افراد بزرگسال با برقراری روابط دوستانه  با کودکان آنان را به شرکت در روابط نامتعارف متقاعد می کنند.

4. ارسال پیام های صمیمانه و خودمانی به افراد ناشناس

آموزش حفظ حریم شخصی در این فضا به کودکان بسیار ضروری می باشد.روش هایی مثل ارسال پیام ها و یا تصاویر نامناسب به طور فزاینده ای معمول شده و این خطری جدی و بزرگ برای جوانان است که می تواند سلامت آنان را به خطر اندازد.

5.استفاده از شبکه های ارتباط جمعی

در نهایت آموزش استفاده از شبکه های ارتباط جمعی به کودکان به نظر ضروری میرسد چرا که این برنامه ها بستری برای افزایش مزاحمت ها و آسیب های سایبری را فراهم ساخته است. بنابراین توجه به رفتار کودکان و مداخله در زمان مناسب برای والدین و معلمان ضروری می باشد.

چگونه می توان مراقب بود؟

اولین قدم به روز بودن والدین و معلمان با تغییرات تکنولوژی همگام با سرعت این تغییرات می باشد چرا که لازم است برای آموزش کودکان خود را به اطلاعات جدید و به روز مجهز ساخت.زمانی که نسبت به خطرات و تهدیدات جدید آگاه باشید می توانید با چالش های پیش رو مواجه شوید.

مهم ترین نکته ایجاد فضایی برای صحبت در مورد تهدیدات و آسیب های جدید به صورت آن لاین می باشد. برای این منظور والدین بایستی تهدیدات را شناخته و به گونه ای برای فرزندانشان توضیح دهند که آنها را متوجه خطری که تهدیدشان می کند کنند. علاوه بر آن معلمان می بایست کودکان را تشویق به استفاده ی مسئولانه از تکنولوژی با حفظ استانداردهای رفتاری دنیای واقعی کنند.
همه ی ما می بایست به یاد داشته باشیم که در مقابل هر مطلب، عکس و فیلمی که در این فضا قرار میدهیم مسئول هستیم.
مراقب اطلاعاتی که به صورت آن لاین منتشر می کنید نیز باشید. آدرس محل زندگی و یا شماره ی تلفن نباید در اینترنت به اشتراک گذاشته شود.
اینترنت به افراد کمک می کند تا ناشناس باقی بمانند و به جز افرادی که در زندگی واقعی می شناسیم نمی توانیم از صحت گفتار افراد مجازی اطمینان حاصل کنیم. به همین خاطر بسیار مراقب پیام هایی که از افراد ناشناس دریافت می کنید باشید.
داشتن نرم افزارهای امنیتی مثل آنتی ویروس، فایر وال و یا نرم افزارهای نظارت بر شبکه های اجتماعی  بر روی تمامی تجهیزات ضروری می باشد. نکته ی مهم این که تنها صفحه ی دسکتاپ کامپیوتر نیست که به چنین حفاظتهایی احتیاج دارد تلفن های هوشمند و تبلت ها نیز در معرض انواع آلودگی ها قرار دارند.

همچنان که بچه ها برای بازگشت به فضای درس و مدرسه آماده می شوند معلمان و والدین نیز می بایست برای کسب بهترین نتیجه در این دوره آمادگی های لازم را کسب کنند.اولین قدم حصول اطمینان از استفاده ی صحیح کودکان و نوجوانان از اینترنت و استفاده ی امن از مزایای تکنولوژی می باشد.

منبع: www.welivesecurity.com