پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

پیشگیری از نقض داده ها(تخریب تصادفی یا عمدی، از بین رفتن، افشای غیرمجاز یا دسترسی به داده های محافظت شده) در سازمان

تیتر مطالب

بسیاری از مدیران سازمانها معتقدند که اتفاقاتی نظیر نقض و سرقت داده ها تنها در سازمانهای دیگر رخ داده و برای سازمان خودشان اتفاقی نخواهد افتاد. این تفکر گاهی باعث بی توجهی به آسیب پذیری های مختلف در سازمان شده و راه را برای حملات سایبری باز می کند. در جهان امروز هر کسب و کاری با هر اندازه ای و در هر زمینه ای در معرض خطر نقض و سرقت داده ها قرار دارد.

در ماههای آخر سال 2022 نقض و سرقت داده ها 70 درصد نسبت به ابتدای سال 2022 افزایش یافته است. با این حساب استفاده از راهکارهای پیشگیری از سرقت داده ای باید جزو اولویت های هر سازمانی باشد.

چگونه این حملات به داده ها بر روی کسب و کار و سازمان اثر می گذارد؟

سرقت داده ها در سالهای اخیر افزایش یافته و یک مشکل جدی برای سازمانها محسوب می شود.
شرکت Target پس از سرقت اطلاعات کارتهای اعتباری مشتریان توسط هکرها، مجبور به پرداخت 18.5 میلیون دلار جهت تسویه حساب به مشتریان خود شد.
نقض داده ای BlueBleed مایکروسافت یکی از سرقت داده های اخیر بود که در یک دقیقه با خطای انسانی داده های بیش از 65 هزار کسب و کار در 111 کشور در معرض آسیب قرار گرفت. لیستی با بیش از 2.4 ترابایت داده سازمانی حساس و PII به صورت عمومی به دلیل یک تنظیم اشتباه منتشر شد.

تخریب، افشا و تهدید داده ها می تواند تاثیرات قابل توجهی بر یک سازمان داشته باشد:
ضرر مالی

نقض داده ها می تواند منجر به ضررهای مالی شود. این ضررها شامل هزینه های مرتبط به بررسی نقض، اطلاع رسانی به مشتریان متضرر و جریمه های قانونی احتمالی باشد.

آسیب به اعتبار سازمان

این مسئله می تواند اعتبار یک سازمان را نیز خدشه دار نماید. اگر اطلاعات حساس مشتری یا کارمندان در معرض خطر قرار بگیرد، می تواند اعتماد مشتریان و ذینعفان سازمان را از بین ببرد. در نتیجه این موضوع باعث از دست رفتن مشتریان فعلی و بالقوه خواهد شد.

پیامدهای قانونی

بسته به ماهیت و حساسیت سرقت، سازمان ممکن است با اقدمات نظارتی یا جریمه نیز روبرو شود. این موضوع می تواند هزینه بالایی به سازمان تحمیل کرده و سازمان باید زمان زیادی را برای حل و فصل این مسائل صرف کند.

اختلال در عملیات

سرقت داده ای همچنین می تواند منجر به اختلال قابل توجه در عملیات شود. برای مثال اگر وبسایت سازمان یا شرکتی یا سایر سیستم های آنها در معرض آسیب قرار بگیریند، ممکن است خاموش شده و یا مدت زمانی در دست تعمیر و بازیابی قرار گیرند. این موضوع می تواند بهره وری و درآمد را کاهش دهد.

روشها و دلایل سرقت داده ها

سرقت داده ها نوعی حمله سایبری برنامه ریزی شده به منظور نشت اطلاعات و دستکاری داده هاست و به صورت زیر دسته بندی می شود:

حملات مهندسی اجتماعی

حملات مهندسی اجتماعی به طور عینی بر کنترل تاثیر می گذارد و کاربر را نسبت به انتشار اطلاعات خود تحریک می کند. حملات مهندسی اجتماعی اغلب افرادی را هدف قرار میدهد که به راحتی به اشخاص ناشناس اعتماد می کنند.

Advanced Persistent Threats (APT)

یک حمله سایبری سازماندهی شده توسط مهاجمی که به طور مداوم از میزبان اطلاعات دریافت می کند، است. در این نوع حملات بدافزار و هکر به مدت طولانی در یک شبکه قرار داشته و اطلاعات حساس را استخراج می کند.

حملات شبکه ای

این گونه حملات به منظور تغییر و اصلاح اطلاعات شخصی و خصوصی اجرا می شوند. حملات شبکه ای Passive تنها اطلاعات را مانیتور کرده و به سرقت می برند. حملات Active شامل رمزنگاری و آسیب دائمی به مجموعه های داده ای می شود. آنها تمایل دارند خود را به یک محیط هدف محدود کنند تا به سیستم های داخلی دسترسی پیدا کنند.

باج افزارها

باج افزارها بدافزارهایی هستند که به منظور جلوگیری از دسترسی به فایل ها در شبکه طراحی شده اند و در ازای دادن کلید رمزنگاری درخواست پرداخت باج می کنند. مهاجم سازمان را در شرایطی قرار میدهد که مجبور به پرداخت باج شود تا بتوانند به فایل های خود مجددا دسترسی داشته باشد.

تهدیدات داخلی

تهدیدات داخلی خطراتی هستند که منشا آنها درون سازمانی و کارمندان فعلی یا سابق بوده که بخشی از اطلاعات سازمان را دستکاری می کنند.

تهدیدات امنیتی Cloud-Native

سیستم های Cloud -Native نیازمند درک کامل خطرات پیش رو قبل از هر اقدامی برای یکپارچه سازی است. ناخواسته این سیستم ها ممکن است به درستی پیکربندی نشده و مشکلاتی را ایجاد کند.

راهکارهایی برای پیشگیری از نقض داده ها
یک ارزیابی ریسک انجام دهید

قدم اول برای حفاظت از داده ها انجام ارزیابی ریسک می باشد. این کار به شما کمک می کند تا تهدیدات بالقوه و آسیب پذیری های داده های خود را شناسایی کنید. زمانی که شما اینگونه تهدیدات را شناسایی کردید، می توانید اقداماتی را در جهت کاهش آنها انجام دهید. برای مثال شما ممکن است لازم داشته باشید که کنترل های دسترسی جدی تر و سختگیرانه تری به کار گرفته یا سیاست های امنیتی و محصولات امنیتی خود را به روز نمایید.

ایجاد یک پلن حفاظت از اطلاعات

بعد از انجام ارزیابی، تهیه برنامه ای برای حفاظت از اطلاعات مهم است. این پلن باید شامل مراحلی که در حفاظت از اطلاعات سازمان لازم است طی شود، باشد. همچنین در این برنامه باید استفاده از محصولاتی برای بکاپ گیری از داده ها، ریکاوری و پاسخ به حادثه گنجانده شود.

پیاده سازی کنترل های دسترسی

کنترل های دسترسی برای حفاظت از داده های سازمان ضروری هستند. لازم است از معیارهای احراز هویت قدرتمندی مثل احراز هویت دو عاملی استفاده کرد تا بتوان تضمین کرد تنها کاربران احراز هویت شده به داده های سازمان دسترسی خواهند داشت. باید دسترسی به اطلاعات حساس سازمان را تنها به افرادی محدود کرد که صرفا برای انجام کار و وظایف خود نیازمند آنها هستند. (ESET Secure Authentication)

رمزنگاری داده ها

رمزنگاری داده های سازمان به حفاظت از آنها در برابر دسترسی های غیرمجاز کمک می کند. می توانید از رمزنگاری جهت حفظ امنیت داده ها در زمان انتقال و استراحت بهره ببرید. این راهکار تضمین می کند که حتی اگر شخص غیرقابل اعتمادی به داده های سازمان دسترسی پیدا کرد امکان خواندن و استفاده از آنها را بدون کلید رمزگشایی نخواهد داشت.(ESET Full Disk Encryption)

آموزش به کارمندان

دلیل 82درصد از مسائل امنیت سایبری کوتاهی و خطای انسانی بوده است. کارمندان سازمان، اولین خط دفاعی در برابر نقض داده ها هستند. آموزش به آنها در این زمینه از جمله شناسایی یا گزارش تهدیدات امنیتی بالقوه، بسیار مهم است. همچنین باید پالیسی و رویه های امنیتی شفافی مشخص کرده و از اینکه کارمندان سازمان آنها را درک کرده اند، مطمئن شوید.

پیاده سازی یک استراتژی بکاپ گیری

پشتیبان گیری از داده ها برای حفظ آنها از حذف های سهوی، مشکلات سخت افزاری و سایر اتفاقات، ضروری است. لازم است استراتژی برای بکاپ گیری در سازمان پیاده سازی نمایید که هم شامل بکاپ گیری منظم و زمانبندی شده باشد و هم تضمین کند که در زمان حادثه می توان به راحتی داده ها را بازیابی کرد.

نظارت بر سیستم ها

نظارت مداوم بر شبکه و سیستم ها برای شناسایی و پاسخگویی به تهدیدات امنیتی ضروری است. در سازمان باید ابزارهای اسکن آسیب پذیری و فایروال های معتبر وجود داشته باشد تا بر سیستم ها و شبکه برای تهدیدات امنیتی بالقوه نظارت داشته باشد.

انجام بازرسی های امنیتی منظم

بازرسی های امنیتی منظم می تواند به سازمان در جهت شناسایی آسیب پذیری های موجود در پالیسی های حفاظتی و رویه ها کمک کند. ضروریست به صورت منظم بازرسی های امنیتی ای انجام دهید تا از داده های سازمان خود حفاظت کرده و نقاطی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید.

به روز بودن در خصوص تهدیدات امنیتی

از تهدیدات امنیتی به روز مطلع باشید! اخبار امنیتی، به روز رسانی ها و وصله های امنیتی را دنبال کنید و وصله ها و به روز رسانی ها را در اسرع وقت پس از انتشار انجام دهید.

یک برنامه واکنش و پاسخ دهی داشته باشید

علی رغم تلاشهای فراوان، همچنان ممکن است داده های سازمان در معرض خطر قرار بگیرند. به همین دلیل است که داشتن یک برنامه واکنش و پاسخ دهی بسیار مهم است. این برنامه باید در برگیرنده مراحای باشد که هر زمان حادثه نقض داده ای رخ داد، انجام شود این مراحل شامل اینکه چه کسی مسئول پاسخ گویی به نقض است و چگونگی ارتباط با ذینعفان، خواهد بود.
از شناسایی نقض تا بازیابی سیستم، بهترین شیوه های پیشگیری از نقض داده ها به 6 مرحله تقسیم می شود:
1- تشکیل یک تیم با مسئولیت های کلیدی و مشخص شده برای هرکدام
2- شناسایی نقاط کلیدی و حساس که مستعد حملات بعدی و آسیب پذیر هستند.
3- عملکردهایی که در طول یک حمله پشت سر گذاشته شده است را مشخص و جدا نمایید.
4- ارتباط با کارشناسان خارج از تیم برای هدایت منابع
5- توسعه استراتژی، برنامه پاسخ و چک لیست برای مراحل بعدی
6- بازیابی سیستم بعد از متوقف کردن یک حمله در شبکه.

در نتیجه حفاظت از داده ها برای سازمانها در عصر دیجیتال کنونی بسیار حیاتی و مهم است. به عنوان مدیر IT یا مدیر امنیت سازمان وظیفه شماست که امنیت داده های سازمان را در برابر تهدیداتی نظیر سرقت، هک، حذف سهوی و … تضمین کنید.
این شرکت آمادگی خود را برای پیاده سازی راهکارهای امنیتی مطمئن و یکپارچه در این زمینه اعلام میکند و آماده پاسخگویی به شما همراهان گرامی می باشد.

 

منبع: https://cybersecuritynews.com