پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

کنترل والدین (parental control)

تیتر مطالب

از هر 10 خانواده 9 پدر و مادر نگران فرزندانشان در فضای سایبری می باشند.

بحثی نیست که اینترنت مرزهای جدیدی برای ارتباطات، همکاری ها و کسب و کارها ایجاد کرده است، این در حالیست که مجرمان نیز جهت تامین منافع نامشروع خود از آن بهره می برند. و این مسئله زندگی را برای والدینی که در تلاش برای مقابله با علاقه ی بیش از حد فرزندان به این فضا می باشند، سخت کرده است.

در دوره ی قبلی، نگرانی های والدین در مورد فرزندانشان بسیار ساده بود: آنها نگران سلامتی و سرزندگی آنان بودند و اینکه آنها در محیط مدرسه توسط دیگران به خوبی پذیرفته شوند.با بزرگتر شدن آنان این نگرانی ها به نگرانی در مورد چالش های روابط جدید، شغل و زندگی شخصی آنان تبدیل می شد.

اگرچه همچنان بسیاری از این نگرانی ها وجود دارد ، والدین امروزی با مسائل جدیدتری نیز روبرو شده اند. که بسیاری از این مسائل از استفاده ی دختران و یا پسرانشان از اینترنت و برنامه های ارتباط جمعی سرچشمه می گیرد.

تحقیقات نشان داده است که کودکان 3 سال برای اولین بار با استفاده از دستگاه های تلفن همراه و به کمک کودکان بزرگتر از اینترنت ( برنامه هایی مثل فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت و تیندر ) استفاده می کنند.

تمامی این برنامه ها ویژگی های خوب زیادی دارند اما در عین حال مزاحمت های سایبری را نیز به همراه دارند- در امریکا از هر 4 دانش آموز یکی از این مزاحمت ها رنج می برد.

به طور کلی، نوجوانانی که بدون هیچ مانعی می توانند از این محیط استفاده کنند بیشتر در معرض این حملات قرار می گیرند. هیچ طبقه بندی سنی خاصی برای ممانعت از ورود کودکان و نوجوانان به بخش های مختلف فضای سایبری وجود ندارد.

سازمانها و تولید کنندگان امنیتی تلاششان را برای تبدیل کردن این فضا به محیطی مناسب برای کودکان و نوجوانان از طریق معرفی فن آوری ها و طرح های جدید انجام داده اند اما همچنان نگرانی والدین در این خصوص پا بر جاست.

نگرانی های والدین

آخرین تحقیقات شرکت ESET در این خصوص، نشان میدهد که 88 % والدین نگران فرزندانی هستند که به اینترنت دسترسی دارند، و جالب اینکه تعداد کمی از این والدین از نرم افزارهای امنیتی و یا برنامه های parental control بر روی دستگاه های متصل به اینترنت فرزندانشان استفاده می کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در آمریکا و انگلیس 81% وب سایت های مورد بازدید کودکان نامناسب بوده، 71 % کودکان اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد غریبه قرار می دهند و 61% دختران و پسران نیز بیشترین زمان خود را در این محیط می گذرانند.

parentalcntrl2

فن آوری و آموزش دست در دست هم

خوشبختانه با وجود ترس و نگرانی در ارتباط با امنیت سایبری کودکان ، نور امیدی نیز وجود دارد.

شرکت های امنیتی روند تولید نرم افزارهای امنیتی جدید خود را علی رغم عناوین روزنامه ها با مضمون هایی برای جلب توجه شهروندان چون : حصول اطمینان از وصله های امنیتی جدید،  ایجاد کلمات عبور پیچیده و استفاده از نرم افزارهای ضد ویروس، همچنان ادامه می دهند.

High- profile hacks ، مثل Sony Pictures Entertainment ، مزایای استفاده از مدیریت رمز عبور، محدودیت های تلفن های همراه و نظارت و فیلتر کردن اینترنت را که ارائه دهنده ی خدمات اینترنتی را قادر به ایجاد این محدودیت ها می سازد نشان داد.

برخی کاربران و والدین با استفاده از مزایای شبکه های مجازی خصوصی ( VPN) ، Tor و یا web extensions به منظور ایمن ماندن استفاده می کنند.گسترش برنامه های امنیتی برای برقراری تماس های تلفنی و یا ارسال و دریافت پیام های امن ثابت میکند که امنیت فراتر از کامپیوترهای خانگی رفته است.

با اینحال کارشناسان عنوان کرده اند که تکنولوژی تنها یک بخش از تلاش برای حفظ امنیت کودکان در اینترنت می باشد. جزء دیگر آموزش می باشد.

به گزارش مجله ی گاردین، کارشناسان این حوزه برای آگاه سازی فرزندانشان از خطرات موجود، از جزئیات خطرات، لینک های مشکوک و راه کارهای دفاعی موجود صحبت می کنند.

این اقدامات دفاعی بین پدران و مادران در مقایسه با کارشناسان این حوزه متفاوت می باشد. به اعتقاد برخی از کارشناسان اسکن بدافزارها و به روز رسانی AV بسیار ضروری به نظر می رسد، در حالی که برخی دیگر استفاده از فضاهای ابری خصوصی را پیشنهاد می کنند.

در نهایت اینکه یکی از بهترین راهکارها برای نظارت و کنترل دسترسی کودکان به فضای مجازی استفاده از نرم افزارهای امنیتی با قابلیت parental control ( کنترل والدین) می باشدکه خوشبختانه هم محصول ESET Smart Security  و هم محصولات Kaspersky Internet Security و Kaspersky Total Security دارای این قابلیت می باشند.