پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو

10 دلیل برای اینکه چرا مجرمان سایبری گوشی های هوشمند را هدف قرارمیدهند.

تیتر مطالب

شکی نیست که گوشی های هوشمند تبدیل به بخش مهمی از زندگی ما شده اند و به ما اجازه میدهند وظایف مختلف روزانه خود را آسان تر و لذت بخش تر انجام دهیم.
در حالی که هدف گوشی های هوشمند افزایش راحتی است، باید این مورد را هم در نظر بگیریم که می توانند هدف بزرگی برای عملیات خرابکارانه ی مجرمان سایبری باشند.

چرا مجرمان مایل به دسترسی به دستگاه های ما هستند؟
1- گوشی های هوشمند همه چیز را در مورد ما می داند

مقدار اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی های هوشمند در سال های اخیر بیشتر و بیشتر شده است. استفاده از اپلیکیشن های مختلف به این معنی است که اطلاعاتی در مورد خودمان در آنها ذخیره می نماییم، این اطلاعات میتواند اطلاعات مهمی مثل مشخصات حساب بانکی و یا اطلاعات ساده ای مثل طعم پیتزای مورد علاقه شما و یا مواردی از این قبیل باشد. برای مجرمان سایبری که اغلب مایل به ارتکاب سرقت هویت اشخاص میباشند، یک گوشی هوشمند می تواند یک منبع طلایی باشد.

2- گوشی های هوشمند راهی به شرکت ها و یا سازمان های دیگر است

تمایل استفاده از گوشی های خود (BYOD)  به یکی از بیشترین  گرایش های برجسته برای شرکت ها در سراسر جهان تبدیل شده است. تحقیقات منتشر شده در سال 2015 نشان می دهد که 74 درصد از شرکت ها تمایل دارند BYOD را در مجموعه های خود گسترش دهند . مجرمان سایبری به  این دستگاهها به عنوان یک دروازه ایده آل برای سرقت اطلاعات با ارزش شرکت های بزرگ توجه می کنند.

3- امنیت می تواند نادیده گرفته شود

ظهور  BYOD باعث مشکلات زیادی برای تعدادی از شرکت ها در صنایع مختلف، به دلیل گسترش این قابلیت شده است.
در بررسی ای درمورد تحقیقات نرم افزار فناوری اخیر از میان مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات، 45 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که تلفن های همراه مطرح شده مخصوصا با توجه به ویژگی پراکندگی برخی از سیستم عامل تلفن همراه، بیشترین خطر را برای زیرساخت های یک شرکت دارند.

4-  تمایل به استفاده از ویژگی پر کردن خودکار فیلدها (Autofill)

یکی از دلایلی که تلفن های ما حامل  اطلاعات شخصی بسیار مهم است، تمایل ما برای راحتی و سادگی انجام کارهاست.
دستگاههای تلفن همراه در حال حاضر شامل اطلاعات ورود اشخاص در بسیار از اپلیکشن های مختلف نصب شده روی آن می باشند. بسیاری از اوقات ما برای صرفه جویی در وقت و سرعت بخشیدن در کارها و عدم به خاطر سپردن اطلاعات از خاصیت Autofill استفاده می کنیم.

5- می تواند مسیری برای ورود به کیف پول شما باشد.

از گوشی های هوشمند می توان برای انتقال پول، پرداخت صورت حساب ها و حتی به عنوان یک روش پرداخت استفاده کرد.
اپلیکیشنهایی نظیر Google Wallet ، Apple Pay  و  Samsung Pay  همه در جهت ترغیب کاربران به انجام کارهای پرداخت از طریق تلفن همراه می باشند و برخی از کارشناسان انتظاردارند که این روش به عنوان یک روند در طول چند سال آینده ادامه داشته باشد و  اشکال این است که  به احتمال زیاد باعث جلب توجه مجرمان سایبری خواهند شد.

6-  تلفن های هوشمند موقعیت های مکانی شما را میدانند.

در بسیاری از شرایط، دلایلی که به خاطر آنها ردیابی دستگاه شما ممکن می شود کاملا بی ضرر هستند، همانطور که به شما در دسترسی بیشتری به داده ها و برنامه های شما کمک می کنند. به عنوان مثال، اگر بیرون از خانه هستید، می توانید تنها با کشیدن چند انگشت رستوران و یا جاهای مختلفی بررسی کنید.
با این حال، هک قابلیت های GPS یک دستگاه با وجود  علاقمندان زیادی به استفاده از GPS برای بازی محبوب Pokemon Go و یا اپلیکشن های مشابه کار سختی بنظر نمی رسد.

7- بلوتوث

برای چندین سال، بلوتوث به عنوان یکی از قابلیتهای بارز در گوشی های هوشمند و دیگر دستگاه های تلفن همراه بوده است. با این حال، مانند GPS، هنوز می تواند یک نقطه ورود بالقوه برای مجرمان سایبری باشد. از این طریق ممکن است به Bluesnarfing  حمله شود که در آن اطلاعات خصوصی یک تلفن به خطر بیافتد و یا Bluebugging، که اجازه می دهد تا یک جنایتکار کم یا زیاد به کنترل گوشی ای بپردازد.
در حالی این خطر وجود دارد که سازندگان تلفن های همراه هم سعی می کنند این قابلیت ها را برای جلوگیری اینگونه سوءاستفاده ها، ارتقا دهند.

8-  برخی از کلاهبرداری ها فقط از طریق موبایل ممکن است.

چندین راه شناخته شده وجود دارد که در آن مجرمان سایبری می توانند از گوشی های هوشمند برای به دست آوردن سریع پول استفاده کنند.
برای مثال، از برخی نرم افزارهای مخرب می توان برای دسترسی به تلفن های همراه و اجبار به تماس با شماره های خاصی استفاده کرد که باعث می شود مقدار زیادی از شارژ اعتباری تلفن هدر رود.
این کلاهبرداری ها نه تنها سودآور هستند، بلکه می توانند به راحتی بین تلفن های افراد مختلف نیز گسترش پیدا کنند.

9- تلفن های هوشمند یک راه خیلی خوب برای ارسال هرزنامه ها می باشند.

به غیر از مجرمان سایبری، هرزنامه ها برای همه آزاردهنده می باشند. دلایل زیادی وجود دارد که نشان میدهد چرا مجرمان سایبری به ارسال هرزنامه ها علاقمند هستند و بسیاری از آنها گوشی های هوشمند را به عنوان پلت فرم ایده آل برای این ارتباطات می دانند، دلیل اصلی هم این است که از این طریق پیگیری و ردیابی مجرمان سخت تر خواهد بود

10- عدم آگاهی کاربران در مورد خطرات

در حال حاضر بسیاری از کاربران تکنولوژی هنگامی که  از لپ تاپ یا کامپیوترهای رومیزی استفاده می کنند به خوبی با عملکرد آن آشنا هستند اما درمورد گوشی های هوشمند آگاهی ها کمتر است که با توجه به اینکه گوشی های هوشمند به طور فزاینده ای از اوایل سال 2005 هدف قرار گرفته است، این ناآگاهی ها تعجب آور است.

    با این حال، به عنوان تهدید بیشتر از همیشه قابل مشاهده اند، به آرامی و با دقت شروع به درک مسائل امنیتی در این خصوص کرده ایم، تا بتوانیم با خطرات همانطور که باید مقابله نماییم.

منبع : www.welivesecurity.com