پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو
a picture with DATA Word in center and IT icon aroud it.

11 نکته کلیدی برای تعیین استراتژی امنیت داده سازمانی

تیتر مطالب

افزایش نگرانی ها در مورد حفاظت از اطلاعات در برابر انواع خطرات، تهدیدات و آسیب پذیری های عملیاتی بالقوه، تمرکز بیشتر بر حفاظت و مدیریت داده ها را ضروری می کند. سازمان ها به طور قابل توجهی به در دسترس بودن اطلاعات و داده های حساس و در عین حال حفظ امنیت آنها وابسته اند.
مقررات و قوانین مختلفی که حفاظت از داده ها و حریم خصوصی را الزامی می کنند، این موضوع را به عنوان بخشی از یک برنامه مدیریت داده در نظر گرفته و مهم تلقی می کنند. به این ترتیب سازمانها در ارتباطات بین بخش ها باید یک استراتژی حفاظت از داده های مناسب داشته باشند و به کارکنان و مشتریان خود اطمینان دهند که امنیت داده های شخصی و حساس آنها حفظ می شود.
در این مطلب به تعریف یک استراتژی امنیت داده سازمانی، اهمیت و 11 نکته کلیدی برای پیاده سازی آن میپردازیم. خواندن این مطلب تنها 10 دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت.

استراتژی امنیت داده سازمانی چیست؟

یک استراتژی امنیت و حفاظت از داده ها تلاشی سازمان دهی شده و شامل تمامی اقداماتی است که به منظور حفاظت از داده ها در سازمان اجرا می شود. یک استراتژی حفاظت از داده ها می تواند به سازمانها کمک کند تا امنیت داده های حساس و اطلاعات شرکت را استاندارد نموده و از حریم خصوصی مشتریان و کارکنان و امنیت اسرار تجاری سازمان اطمینان حاصل کنند.
یک استراتژی امنیت داده سازمانی تلاش می کند تا ضررهای تجاری ناشی از عدم وجود یکپارچگی و در دسترس بودن داده های مورد تایید به حداقل برسد. بنابراین حفاظت از داده ها چه در حالت سکون، استفاده یا نقل و انقتال بسیار مهم است.
ویژگی های یک استراتژی جامع امنیت داده سازمانی که با قوانین و مقررات استاندارد نیز سازگار است :

  • مدیریت چرخه عمر اطلاعات
  • مدیریت چرخه عمر داده
  •  جلوگیری از از دست رفتن و نشت داده ها
  •  پیشگیری از نقض داده ها
  •  کنترل های مدیریت دسترسی به داده ها
  •  مدیریت رمزعبورها
  •  مدیریت خطرات داده ها
  •  سیاست ها و خط مشی ها
  •  حفظ استاندارد ها و مقررات
  •  مدیریت ذخیره سازی داده ها
  •  پشتیبان گیری و بازیابی داده ها
  •  آگاهی و آموزش
  •  گزارشات مدیریتی
  •  حفاظت از حاکمیت داده ها
  •  محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن
  •  حسابرسی و ارزیابی
  •  نظارت و بازنگری
  •  مدیریت امنیت سایبری
  •  پیشگیری از باج افزارها
  •  تمرین و آزمون
  •  بهبود مستمر

چرا داشتن استراتژی امنیت داده سازمانی، مهم است؟

جهت ایجاد اعتماد در مشتری برای مدیریت داده های حساس، سازمانها باید شفافیت، یکپارچگی و امنیت را در تمام مراحل پردازش و جمع آوری داده های شخصی و حساس نشان دهند. تعهد استراتژیک برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران، مخاطبین و مشتریان برای ایجاد اعتماد بسیار مهم است. به همین دلیل است که حفاظت از داده سازمانی باید به عنوان بخش اصلی یک استراتژی تجاری اجرا شود.
با این حال حفاظت و امنیت داده ها می تواند چالشی دشوار برای اکثر سازمانها/شرکتها امروزی باشد، حتی شرکتهای بزرگ نیز در این زمینه با مشکل مواجه هستند. نقض داده ها در سالهای اخیر به طور چشمگیری از نظر تعداد و اندازه افزایش یافته و تاثیر زیادی بر شهرت و مسائل مالی شرکتهای مختلف داشته است.
با پیچیده تر شدن جرایم سایبری، نهادهای نظارتی قوانین سختگیرانه تری برای حفاظت از داده ها ایجاد می کنند که بر سازمانها و افراد در سراسر جهان تاثیر خواهد داشت. بسیاری از این مقررات شرکتها را ملزم به ایجاد قوانین و اقدمات روشنی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه و حساس می کنند. پیروی از مقررات حفاظت از داده ها مستلزم تغییرات قابل توجهی در فرآیندها و تغییر در فرهنگ سازمانی است. تغییراتی که دستیابی به آنها بدون وجود یک استراتژی قوی می تواند سخت باشد.
ایجاد یک استراتژی از هر نوع، بخشی از فرآیند شناسایی، نتیجه مطلوب و اقدامات لازم برای رسیدن به آن هدف است. در مورد استراتژی امنیت داده سازمانی، هدف محافظت از داده ها در برابر آسیب یا تخریب توسط خطرات و تهدیدات داخلی و خارجی است. مهمتر از آن این استراتژی راهی را ارائه میدهد که چگونه یک سازمان تضمین میکند همه داده ها و اطلاعات ایمن هستند، برای کسانی که به آنها نیاز دارند قابل دسترسی بوده و یکپارچگی خود را در زمان وقوع حملات سایبری یا سایر فعالیت های مخرب حفظ می کند.
بنابراین یک استراتژی امنیت داده سازمانی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد، بخش اساسی از برنامه مدیریت کلی داده ها و انطباق سازمان است.

11 نکته کلیدی برای پیاده سازی موفق یک استراتژی امنیت داده سازمانی

یک استراتژی موفق حفاظت از داده ها معمولا شامل اجزای زیر است :

1- مدیریت چرخه عمر داده ها

مدیریت چرخه عمر داده ها قالبی است که فرآیند های داده ای را در سازمان استاندارد سازی می کند، از زمان ایجاد داده، ذخیره سازی، آرشیو و در نهایت تا زمانی که حذف شوند. مدیریت این چرخه از اجزای مهم استراتژی امنیت داده است و باید به طور منظم مورد بازبینی قرار گیرد تا از همگام بودن فعالیت های مدام و برنامه ریزی شده برای امنیت داده ها با چرخه عمر آنها، اطمینان حاصل شود.
مدیریت چرخه عمر داده ها و حفاظت از آنها با افزایش حجم اطلاعات یک سازمانف اهمیت بیشتری پیدا می کند.

2- مدیریت ریسک های داده ها

به منظور حفاظت از امنیت داده ها، سازمان باید در ابتدا تمامی خطرات و تهدیداتی را که ممکن است روی داده ها اثر داشته باشند، شناسایی و ارزیابی کند. در چنین استراتژی ای باید این خطرات و تهدیدات در نظر گرفته شود و شامل اقداماتی باشد که برای به حداقل رساندن و کاهش این خطرات طراحی شده اند.
شناسایی و ارزیابی ریسک ها و تهدیدات برای داده ها هنگام تدوین بیشتر جنبه های استراتژی امنیت داده سازمانی ضروری است چرا که هدف این استراتژی به حداقل رساندن احتمال وقوع حطرات و کاهش شدت رویدادهایی است که بر داده ها تاثیر منفی می گذارند. انجام ارزیابی های دوره ای ریسک و تهدیدات محیطی و داده ها تضمین می کند که مناسب ترین فناوری پیشگیری، شناسایی و واکنش به حادثه وجود دارد.

3- پشتیبان گیری و بازیابی داده ها و مدیریت ذخیره سازی

معیارهای بازیابی و پشتیبان گیری از اجزای اصلی این استراتژی است.
پس از ایجاد داده ها، اگر فورا به آنها نیازی نباشد باید در یک مکان امن و محافظت شده برای استفاده در آینده پشتیبان گیری شود. هنگامی که داده مورد نیاز است طی یک فرآیند بازیابی در دسترس قرار می گیرد. چنین فعالیت هایی به سازمانها کمک می کند که پس از یک حادثه و رویداد مخرب، به وضعیت قبل از حادثه و عملیاتی برگردند.
یک استراتژی حفاظت از داده ها باید مشخص کند که از چه نوع داده هایی باید پشتیبان گیری شده، چگونه داده ها باید در زمان یک حادثه بازیابی شوند و از کدام رسانه های ذخیره سازی باید استفاده شود.
مدیریت ذخیره سازی داده ها شامل وظایفی مرتبط با انتقال امن داده های تولید شده به فضاهای ذخیره سازی محلی یا محیط های ابری خارجی است که هم می تواند محل های ذخیره ای با دسترسی های مکرر یا دسترسی های محدود باشند.

4- کنترلهای مدیریت دسترسی به داده ها و مدیریت رمز عبورها

کنترل دسترسی ها یک جنبه حیاتی هستند که باید به درستی طراحی و پیاده سازی شوند. این کنترل ها تضمین می کنند که کدام کاربران مجاز، به داده ها و سیستم های شرکت دسترسی داشته باشند و می تواند از دسترسی، استفاده یا انتقال غیرمجاز به داده ها توسط کاربران غیر مجاز جلوگیری کند.
در حالیکه که استفاده از تکنیک های احراز هویت قوی بیشتر شده است، اما همچنان رمزعبورها به طور گسترده برای جلوگیری از دسترسی های غیرمجاز استفاده می شوند. مدیریت رمزعبور با استفاده از راهکارهای مناسب و معتبر ضروری است.

5- پیشگیری از نقض و از دست رفتن داده ها

پیشگیری از نقض داده ها با هدف پیشگیری از دسترسی های احراز هویت نشده به داده ها، در نظر گرفته می شود. هدف جلوگیری از دسترسی بدون احراز هویت مهاجم خارجی یا تهدیدات داخلی به داده ها و سیستم هاست. پیشگیری از از دست رفتن داده ها تضمین می کند که هر داده ای از زمان ایجاد تا فعالیت هایی مثل ذخیره کردن و بایگانی در برابر از دست رفتن یا آسیب احتمالی محافظت می شود.
تدابیر امنیت سایبری به منظور جلوگیری از حملات به شبکه های داخلی، محیط شبکه، انتقال داده ها و داده های در حال سکون اعمال می شود. به طور معمول این اقدامات شامل رمزنگاری داده ها، اجرای نرم افزارهای آنتی ویروس، محافظت در برابر باج افزار، سخت افزار و نرم افزارهای امنیتی و نرم افزارهای مدیریت دسترسی است.

6- محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن

این سه اصل از موارد مهمی هستند که باید به منظور حفظ امنیت داده ها در نظر گرفته شوند. یک استراتژی امنیت داده سازمانی باید استانداردهای این سه اصل را تعیین کرده و آنها را در نظر بگیرد. تکنیک های دستیابی به این معیارها از استقرار یک محیط شبکه ایمن تا محفاظت از سیستم های داخلی و اندپوینت ها را شامل می شود.
هنگام پرداختن به خطرات مرتبط با امنیت داده ها، داشتن سیاستی برای حفاظت از حاکمیت داده ها در برابر آسیب حملات داخلی یا خارجی ضروری است.

7- مدیریت امنیت سایبری و محافظت از باج افزار

مدیریت امنیت سایبری نرم افزار مدیریت دسترسی، نرم افزار و سخت افزارهای امنیتی محیط، نرم افزار آنتی ویروس و نرم افزار ضدفیشینگ، پلتفرم های محافظت از اندپوینت ها و سیستم های شناسایی و بازیابی نقطه پایانی را پوشش میدهد.
در سالهای اخیر حملات باج افزاری افزایش داشته و دسترسی به سیستم ها و داده ها را مسدود می کند. سیستم های ضدباج افزار از حملاتی که دسترسی به داده ها و سیستم ها را که جزء کلیدی فعالیت های حفاظت از امنیت سایبری هستند، پیشگیری می کنند و به آنها پاسخ میدهند.

8- سیاست ها و رویه های حفاظت از داده ها

سیاست گذاری های صحیح مشخص می کنند که چه اقدامات و فعالیت هایی برای حفاظت از داده ها در سازمان انجام شود و رویه ها مشخص می کند که این فعالیت ها چطور پیاده سازی شوند. هر دو این موارد برای استراتژی امنیت داده سازمانی ضروری بوده و باید به خوبی مستندسازی شود چرا که در طی فرآیند حسابرسی مورد بررسی قرار میگیرند.

9- استانداردها و انطباق با مقررات

استانداردهای به سازمان کمک می کند تا حفاظت کافی و پیوستگی آن حفظ شود. سازمانهای مرتبط با انطباقات مقرراتی، اقداماتی برای محافظت از داده ها تعریف می کنند که سازمانها طبق قانون موظف به رعایت آنها هستند. هر سازمانی بسته به زمینه کاری خود مقررات خاص خود را داد.
مثالی از این مقررات GDPR در اتحادیه اروپا یا بخش نامه های سازمانهای فناوری اطلاعات کشور است. با این حال بسیاری از مقررات و استانداردهای صنعتی دیگری وجود دارد که سازمانها ملزم به رعایت آنها هستند. در استراتژی امنیت داده سازمانی باید مقررات مربوطه و نحوه رعایت آنها در نظر گرفته شود.

10- نظارت و بازبینی

فرآیندهای نظارت و بازبینی به سازمان کمک می کند تا به فعالیت داده ها، خطرات و کنترل ها نظارت داشته و به بهبود در حفاظت و پاسخ به تهدیدات و رفتاریهای مشکوک کمک می کند. نظارت و بازبینی نیز از عناصر اصلی این استراتژی است.
نظارت مداوم امکان نظارت بر تمامی جنبه های چرخه عمر داده ها را فراهم می کند. این فعالیت ها شواهدی ضروری برای حسابرسان سازمان است که کنترل های موجود در حفاظت و مدیریت داده ها را بررسی کنند.

11- آموزش و آگاهی : گزارش به مدیریت

یک استراتژی امنیت داده سازمانی موثر فراتر از مسائل فناوری بوده و باید به همه کارکنان سازمان آموزش داد که چطور از داده های خود محافظت کنند و مسئولیت آنها برای اطمینان از ایمن بودن داده ها چیست. کارمندانی که مسئولیت حفاظت از داده ها را به عهده دارند باید آموزش ویژه و کافی برای انجام موثر کار خود داشته باشند.
قبل از اینکه یک استراتژی و برنامه حفاظت از داده ها راه اندازی شود، مدیریت ارشد باید برنامه رو به طور کامل درک کرده و آن را تایید کند. مدیریت باید از نحوه مدیریت و محاظت از داده ها و اطلاعات سازمان آگاهی کامل داشته باشد.

بهترین روشها و استراتژی های حفاظت از داده ها

استراتژی حفاظت از داده باید فراتر از رعایت مقررات و استانداردها باشد. این استراتژی عملیات و عملکرد سازمان را هدایت می کند و با استفاده از روشهای زیر به امنیت زیرساختها و داده های سازمان کمک می کند.

ذینفعان کلیدی را در جریان نگه دارید

مطمئن شوید که ذینفعان کلیدی استراتژی حفاظت از داده شما را درک کرده و آن را تایید می کنند. این موضوع کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان از قوانین مربوطه پیروی می کنند و حفاظت از داده ها را در سراسر سازمان اعمال می کنند نه اینکه فقط به واحد فناوری اطلاعات واگذار شود.

داده های در دسترس را رهگیری کنید

فهرستی از داده ها ایجاد کنید که تمامی داده های ذخیره شده و تحت پردازش در سازمان را دربرگیرد. در ابتدا لازم است داده های خود را بشناسید تا بتوانید در مرحله بعد از آنها حفاظت کنید. نوع داده های جمع آوری شده، مکان ذخیره سازی، استفاده و سیاست های اشتراک گذاری داده ها را در نظر بگیرید. این کار به شما امکان نقشه برداری از سیستم ها را میدهد و مدیریت آنها را ساده تر میکند.

تجزیه و تحلیل ریسک انجام دهید

برخی از مقررات شرکتها و سازمانها را ملزم می کنند تا به طور فعال ریسک ها را شناسایی کرده و اقداماتی برای کاهش آنها انجام شود. ارزیابی ریسک به منظور شناسایی تهدیدات و حفره های امنیتی بالقوه ضروری است. زیرساخت سازمان یک شبکه پیچیده، با مسیرهای زیادی برای انتقال داده است، هر مسیر خطرات بالقوه ای دارد و شما باید از داده ها حتی زمانی که توسط شخص ثالث استفاده می شود، محفاظت کنید.
تجزیه و تحلیل ریسک را برای شناسایی ریسک های فردی در سراسر شبکه سازمان انجام دهید. این کار به اطلاع رسانی در خصوص سیاست های امنیت داده سازمانی به سازمان کمک می کند.

با توجه به گستردگی جوانب امنیت و ابزارها و نرم افزارهای امنیتی گاهی انتخاب و تصمیم گیری برای استفاده از آنها و حفاظت از داده ها و شبکه سازمان سخت خواهد بود. شرکت پانا از مشاوره تا تصمیم گیری، فروش و خدمات پس از فروش در کنار شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

منبع :

techtarget.com