پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو
firewall vs. Antivirus

آیا در صورت استفاده از فایروال دیگر نیازی به آنتی ویروس نداریم؟(تفاوت فایروال و آنتی ویروس)

تیتر مطالب

تفاوت فایروال و آنتی ویروس در عملکرد آنهاست. فایروال ها به عنوان محافظین درگاه ورودی (Gateway) عمل می کنند که جریان داده را بین شبکه های داخلی و خارجی بر اساس قوانین امنیتی تنظیم می کنند، در حالی که ابزارهای آنتی ویروس فعالیت های مخرب را در یک رایانه یا سیستم شبکه(Endpoint) بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله signature و رفتار شناسی بدافزار ، هوش مصنوعی و .. شناسایی می کنند.

فایروال چیست؟


فایروال یک دستگاه امنیتی شبکه است که به عنوان یک مانع محافظ بین شبکه های داخلی و خارجی عمل می کند. فایروال ها با بررسی و فیلتر کردن داده ها با استفاده از قوانین امنیتی خاص کار می کنند. بر اساس این قوانین، فایروال ها تعیین می کنند که داده ها مجاز دانسته شوند، رد کرده یا دور انداخته شود و به این ترتیب به زبان ساده امنیت شبکه را در این بخش تامین می کنند. آنها می توانند به صورت سخت افزار، نرم افزار یا ترکیبی از هر دو وجود داشته باشند.

آنتی ویروس چیست؟


نرم افزار آنتی ویروس ابزاری است که برای شناسایی، جداسازی و حذف برنامه های مخرب از جمله ویروس ها، worm ها و … از رایانه یا سیستم شبکه طراحی شده است. با ارجاع به امضاهای شناخته شده بدافزار و تجزیه و تحلیل رفتارها، فایل های آلوده را اسکن و خنثی می کند و از امنیت داده ها و عملکردهای سیستم اطمینان حاصل می کند.

تفاوت بین فایروال و آنتی ویروس چیست؟

Firewall Antivirus
حفاظت از سیستم ها و شبکه در برابر نفوذ مخرب خارجی حفاظت از سیستم در برابر تهدیداتی درونی مثل انواع ویروسها و بدافزارها
به صورت نرم افزاری، سخت افزاری و یا ترکیبی از هر دو ارائه می شود. اصولا به صورت نرم افزاری ارائه می شود.
نظارت و فیلتر بسته های داده های ورودی در سطح پروتکل شبکه نرم افزارهای مخرب موجود در سیستم را اسکن و خنثی می کند.
عمدتا بر روی مسدودسازی ترافیک غیرمجاز شبکه و تهدیدات خارجی تمرکز دارد. تمرکز بر شناسایی و حذف بدافزارها و تهدیدات موجود در شبکه و سیستم ها دارد.
عدم مسدود سازی تهدیدات داخلی یا حملاتی که پوشش شبکه آن را دور می زنند. همیشه نمی تواند در برابر نفوذهای مبتنی بر شبکه یا انتقال داده غیرمجاز نظارت داشته باشد.
از قوانین و خط مشی های مشخص برای تصمیم گیری در مورد اتصالات مجاز و غیرمجاز استفاده می کند. از امضا و تعریف ویروسها و الگوهای رفتاری برای شناسایی فعالیت های مخرب استفاده می کند.
محدودیت در پیشگیری از نفوذ بدافزار به طور فعال به دنبال بدافزارهای موجود در سیستم و قرنطینه و حذف آنهاست.
اثربخشی آن توسط پیکربندی و مجموعه قوانین همچنین به روز رسانی منظم و آنلاین تعیین می شود. اثربخشی آن به آپدیت منظم و الگوریتمهای اسکن آن متکی است.

عملکرد و تمرکز اصلی فایروال و آنتی ویروس

فایروال چه نرم افزاری یا سخت افزاری، برای محافظت از سیستم ها و شبکه های کامپیوتری در برابر نفوذ مخرب خارجی با فیلتر کردن بسته های دریافتی و نظارت بر آدرس های IP و ترافیک شبکه در سطح پروتکل شبکه تمرکز دارد طراحی شده است. در مقابل آنتی ویروس یک برنامه نرم افزاری است که هدف آن محافظت از سیستم در برابر حملات داخلی مانند انواع بدافزارهای مخرب با اسکن و خنثی کردن نرم افزارهای مخرب و مضر موجود در درون سیستم هاست.

محدودیت های فایروال و آنتی ویروس

فایروال ها، علیرغم اثربخشی خود، ممکن است در برابر تمام تهدیدات داخلی یا حملاتی که پروتکل های شبکه آنها را دور می زنند، از شبکه محافظت نکنند. برعکس، یکی از محدودیت‌های قابل توجه نرم‌افزار آنتی‌ویروس، تأخیر احتمالی آن در شناسایی تهدیدات جدید و کشف‌ نشده قبلی (حملات روز صفر) تا زمانی که یک به‌روزرسانی در دسترس باشد، است. البته آنتی ویروس ها به ماژول های امنیتی و کنترلی زیادی مجهز شده اند از جمله vulnerability shields ، Brute Force Protection و … در جهت حافظت در برابر آسیب پذیری قبل از به روز رسانی.

شباهت های فایروال و آنتی ویروس

هدف فایروال و نرم افزار آنتی ویروس محافظت از سیستم های کامپیوتری است. در حالی که روش ها و تمرکز آنها ممکن است متفاوت باشد اما هدف اصلی حفظ سیستم ها در برابر تهدیدات بالقوه و اطمینان از عملکرد روان آنها است.
محصولات فایروال پیشرفته و نرم افزارهای آنتی ویروس هر دو به طور قابل توجهی در طول سال ها تکامل یافته اند. آنها برای مقابله با تهدیدهای نوظهور و پیچیده سازگار شده اند و اطمینان حاصل می کنند که سیستم ها در یک چشم انداز دیجیتال به سرعت در حال تغییر ایمن باقی می مانند.
هم فایروال ها و هم نرم افزار آنتی ویروس از اقدامات واکنشی و پیشگیرانه استفاده می کنند. آنها با مسدود کردن یا حذف تهدیدات به طور فعال با آنها مقابله می کنند.
فایروال های پیشرفته و راه حل های آنتی ویروس درجه ای از قابلیت شخصی سازی را به کاربران ارائه می دهند. کاربران اغلب می توانند قوانین، لیست سفید یا لیست سیاه برنامه ها را تنظیم کنند و تنظیمات را بر اساس اولویت های امنیتی و تحمل ریسک خود تنظیم کنند.
در راستای اثربخشی بهتر و مناسب، هم فایروال ها و هم نرم افزارهای آنتی ویروس باید به طور مداوم کار کنند. آنها به طور مداوم داده ها را بررسی، اسکن و تجزیه و تحلیل می کنند تا از محافظت در زمان واقعی در برابر تهدیدات احتمالی اطمینان حاصل کنند.

نحوه انتخاب بین فایروال و آنتی ویروس

اساسا، تصمیم گیری بین فایروال ها و نرم افزارهای آنتی ویروس کاملا غیرضروری است، چرا که نقش های متمایزی دارند. هر دو مکمل هم هستند، فایروال ها به عنوان موانعی عمل می کنند و از شبکه ها در برابر تهدیدات خارجی محافظت می کنند. آنها داده ها را بررسی می کنند، قوانین امنیتی را اعمال می کنند و از دسترسی ناخواسته جلوگیری می کنند.

در مقابل، نرم افزار آنتی ویروس بر روی شناسایی و از بین بردن محتوای مخرب در یک سیستم تمرکز می کند.
در اکثر تنظیمات، رویکرد بهینه شامل استفاده از هر دو برای دفاع لایه‌ای است. با این حال، با توجه به ماهیت مکمل آنها در معماری امنیتی، تصور انتخاب بین آنها به ندرت خود را نشان می دهد.

سوالات متداول در زمینه تفاوت های فایروال و آنتی ویروس

در این بخش به تعدادی از سوالات پرتکرار در خصوص استفاده از آنتی ویروس و فایروال می پردازیم.

آیا فایروال از آنتی ویروس بهتر است؟

فایروال و آنتی ویروس اهداف متفاوتی را در امنیت شبکه ارائه می کنند. فایروال مانند یک مانع عمل کرده و دسترسی های احراز هویت نشده به شبکه و سیستم را کنترل می کند. در حالیکه آنتی ویروس بدافزارهای روی یک دستگاه را شناسایی و حذف می کند. هر دو برای یک امنیت جامع ضروری هستند چرا که هر کدام با روشهای مختلفی به تهدیدات و آسیب پذیری ها رسیدگی می کنند.

اگر آنتی ویروس داشته باشم آیا نیاز به فایروال هم هست یا فایروال می تواند جایگزین آنتی ویروس شود؟

از آنجایی که هدف این دو متفاوت هستند پس نمیتوانند جایگزین یکدیگر باشند. پیشنهاد می شود در جهت امنیت جامع شبکه هر دو محصول در کنار هم استفاده شوند.

فایروال ها در برابر ویروس و بدافزار هم حفاظتی دارند؟

فایروال ها عمدتا بر کنترل ترافیک شبکه تمرکز می کنند و به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز کمک می کند. به طور ذاتی ویروس های موجود در دستگاه را اسکن و حذف نمی کنند. برای محافظت مستقیم در برابر ویروس ها، یک راه حل آنتی ویروس ضروری است.

شرکت مهندسی پانا ارائه دهنده راهکارهای آنتی ویروس و فایروال بسته به نیاز شما آماده پاسخگویی در زمینه مشاوره و خرید این محصولات می باشد. با ما تماس بگیرید.

منبع:

paloaltonetworks.com