پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو
مزایای نظارت مستمر بر امنیت شبکه و خطرات عدم نظارت بر آن

مزایای نظارت مستمر بر امنیت شبکه و خطرات عدم نظارت بر آن

تیتر مطالب

نظارت بر امنیت شبکه
احتمالا همه داستان اسب Trojan را شنیده اید. یک ارتش یونانی برای ورود به شهر Troy، درون یک اسب چوبی بزرگ پنهان شد و زمانی که مردم شهر گمان میکردند ارتش دشمن عقب نشینی کرده، اسب چوبی را به داخل شهر برده و به این ترتیب ارتش یونانی وارد شهر شدند…
از آن زمان، تغییرات زیادی ایجاد شده و اتفاقات زیادی افتاده، اما علت در ذهن ماندن این داستان این است که: تنها چیزی که مهاجم برای تخریب جدی هدف خود نیاز دارد، ورود و نفوذ است و برای شبکه های کامپیوتری موانعی مثل فایروال ها نقش دروازه های آن شهر را ایفا می کنند که هدف نفوذگران گذشتن از سد آنهاست.
در ادامه در مورد اینکه نظارت بر امنیت شبکه چیست و چه تفاوتی با نظارت بر شبکه دارد؟ کدام یک باید در سازمان پیاده سازی شود و مزایای و خطرات عدم نظارت بر امنیت بررسی خواهد شد. خواندن این مقاله حدودا 8 دقیقه زمان می برد.
امروزه تمامی شرکتها، سازمانها و صنایع الزاما تحت محاصره دیجیتالی قرار دارند. همه مهاجمین در تلاشند تا به شبکه های محدود شده دسترسی پیدا کنند. و از طرف دیگر مدت زمانی که آنها شناسایی نشده باقی می مانند می تواند تفاوتی تا چند میلیون دلار در آسیب و سرقت داده ها به دنبال داشته باشد. متاسفانه برخی از هکرها به طور متوسط برای بیش از 280 روز در شبکه های مختلف مستقر و پنهان می مانند. در پاسخ به چنین تهدیداتی، کسب و کارهای موفق به دنبال نظارت مستمر بر امنیت شبکه هستند. با پیشرفت فناوری ها و گسترش شبکه های سازمانی، مدیران شبکه در قبال سلامت کلی و عملکرد زیر ساخت، مسئولیت های بیشتری خواهند داشت. CIOها به طور مستمر در حال تجزیه و تحلیل این موضوع هستند که چگونه بر فعالیت و عملیات مجموعه را در شبکه سازمان خود نظارت بهتری داشته و آن را امن کنند.
حوادث امنیت سایبری به طور مکرر رخ داده و هر روز بر سازمانها و شرکتهای زیادی تاثیر می گذارند. در حالیکه بنظر می رسد برخی از نقض های داده ای جزئی هستند اما برخی دیگر می توانند منجر به ضررهای مالی و اعتباری و … قابل توجهی باشند. این امر مستلزم آن است که مدیران شبکه تنظیمات امنیتی شبکه خود را بررسی کنند و مطمئن شوند که تمام اقدامات احتیاطی و لازم انجام می شود.
نظارت بر امنیت شبکه یکی از عناصر کلیدی برای حفاظت از دارایی های سازمان بوده و همچنین در محافظت از سیستم ها و شبکه ها در برابر تهدیداتی که به طور مداوم در حال پیشرفت و تغییر هستند، نقش اساسی دارند که شامل تجزیه و تحلیل مداوم ترافیک شبکه برای شناسایی سریع هرگونه نگرانی امنیتی و اقدام سریع بر روی آنهاست. این کار توانایی سازمان را در حفاظت فعالانه از شبکه خود در برابر مجرمان سایبری تقویت می کند. از جمله اقدامات در نظارت بر امنیت شبکه، بررسی کامل الگوهای ترافیک شبکه، تشخیص نفوذ، اعلان و هشدارهای فوری، جمع آوری و مدیریت موثر گزارشات است. با این کار شرکت/سازمان در محیط دیجیتال خود یک سپر فعال در برابر تهدیدات سایبری خواهد داشت.


نظارت بر امنیت شبکه و نظارت بر شبکه


نظارت بر امنیت شبکه یک ابزار ضروری برای مشاغل امروزی است چرا که به محفاظت از دارایی های فناوری اطلاعات سازمان در برابر تهدیدات کمک کرده و تضمین می کند که هرگونه فعالیت مشکوک و مخرب در سریعترین زمان ممکن، شناسایی و رسیدگی شود. از آنجایی که این رویکرد شامل نظارت بر فعالیت های شبکه است گاهی اصلاح نظارت بر امنیت شبکه و نظارت بر شبکه مترادف در نظر گرفته می شود، در حالیکه در عمل متفاوت هستند.


نظارت بر امنیت شبکه: شبکه هوشمند خودکار


نظارت بر امنیت شبکه ابزارها، تکنیک ها و سیاست های مختلفی را توصیف می کند که برای نظارت بر ترافیک شبکه و دستگاهها به منظور شناسایی سریع آسیب پذیری های بالقوه، فعالیت های مشکوک و هر نشانه ای که می تواند دال بر یک نقض داده ای باشد، استفاده می شود. در اغلب موارد سرویس های نظارت بر امنیت شبکه بر خودکار بودن، آنالیز، سیستم های هوشمند با قابلیت جمع آوری و گزارشات شاخص تهدید در زمان واقعی، تکیه دارند.


نظارت بر امنیت شبکه: مقابله با حملات و سوء استفاده ها 


همانطور که قبلا گفته شد، نظارت بر امنیت شبکه به سازمان/شرکت ها کمک می کند تا نفوذ در شبکه را شناسایی کرده و کاهش دهند. این کار با تجزیه و تحلیل عناصر مختلف در شبکه انجام می گردد. مثل:
ارتباطات کلاینت سروری: ترافیکی که شامل درخواست هایی برای ارائه خدمات توسط کاربران به سرورهای یک شبکه است.
رمزنگاری نشست های ترافیک: رمزگذاری داده های ارسالی و دریافتی از طریق شبکه
Payloadهای شبکه: داده ها در بسته های شبکه ای ارسال و دریافت می شوند.
پروتکل های شبکه: قوانینی که مشخص می کند داده ها چطور در شبکه منتقل شوند.
جریان ترافیک: توالی بسته های حاوی اطلاعات بین اندپوینتهای مختلف.
الگوهای ترافیک: الگوهای ترافیک شبکه معمول و مورد انتظار شبکه و هر انحراف غیرعادی که نشان دهنده نقض است.
نظارت بر امنیت شبکه روی حفاظت از امنیت زیرساخت سازمان تمرکز دارد و شامل ضبط ترافیک شبکه، مقایسه ترافیک با استانداردهای مورد انتظار و آنالیز انحرافات به منظور شناسایی هر فعالیت مشکوک و مخرب است. نظارت بر امنیت شبکه همچنین امکان ارائه هشدارها و اعلان های به موقع را در صورت نفوذ احتمالی ارائه میدهد.


نظارت بر شبکه: نگاهی دقیق تر به عملکرد شبکه


بر خلاف نظارت بر امنیت شبکه، نظارت سنتی بر شبکه بیشتر بر ساختار و عملکرد خود شبکه متمرکز است. شامل ردیابی عملکرد شبکه سازمان، آشکار کردن هر گونه مشکل مانند تاخیر یا از دست دادن بسته های شبکه، است. نظارت بر شبکه یک نمای کلی مداوم از عملکرد شبکه ارائه می کند که می تواند به مدیران در یافتن و اصلاح مناطق مشکل دار، کمک کند و یک اقدام مهم برای کشف و رسیدگی به مشکلاتی است که نشان دهنده بارگذاری بیش از حد روی منابع شبکه یا سخت افزار معیوب است. این کار از طریق ردیابی معیارهای شبکه الزامی مربوط به موارد زیر را انجام میدهد:
پیکربندی شبکه: تنظیمات، سیاستها و کنترل هی که تعریف می کنند چطور یک شبکه کار کند.
کارآیی شبکه: پهنای باند شبکه، تاخیر، توان عملیاتی، نرخ خطا و سایر شاخص های مرتبط با عملکرد
Uptime بودن شبکه: در دسترس و قابل اعتماد بودن شبکه، زمانی که در طی آن عملکرد مورد نظر انجام میشود.


هر دو لازم است


شایان ذکر است که اگرچه نظارت بر شبکه و نظارت بر امنیت شبکه رویکرد متفاوت و تمرکز خاص خود را دارند اما هدف آنها یکسان است: بهبود دید شبکه! به این ترتیب بسیاری از ابزارهای نظارت بر شبکه و نظارت بر امنیت شبکه تا حد زیادی باهم همپوشانی دارند. بدون درک معیارهای اساسی عملکرد شبکه، تشخیص ناهنجاری هایی که ممکن است نشان دهنده نقض امنیت شبکه باشد، تقریبا غیرممکن است. در عین حال یک حمله می تواند باعث اختلال قابل توجهی در دسترسی و عملکرد شبکه شود.
با ترکیب نظارت بر امنیت شبکه و نظارت بر شبکه، می توان تضمین کرد که شبکه به طور بهینه، امین و زیر نظر سیستم های خودکار هوشمند، کار می کند.


مزیت های نظارت بر امنیت شبکه


طبق مثال شهر تروی که ابتدای مقاله زده شد، هیچ دفاع بیرونی ای غیرقابل نفوذ نیست.
صرف نظر از اینکه چقدر دسترسی به شبکه را تقویت می کنیم، برخی مواقع یک عامل تهدید بالاخره راهی به داخل پیدا می کند. اما اینکه چه میزان خسارت به سازمان وارد کند، بستگی به سرعت عمل ما دارد. هرچه زمان ماندگاری یک مهاجم در شبکه بیشتر باشد، هزینه های نقض داده ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. طبق گزارشات اخیر، چرخه حیات نقض داده هایی که بیش از 200 روز طول می کشد، به طور متوسط 1.12 میلون دلار بیشتر از دوره ای که در کمتر 200 روز به پایان برسد برای سازمان هدف، هزینه دارد.
بنابراین اثربخشی هر راهکار نظارت بر امنیت شبکه به شفافیت بستگی دارد. نظارت بر امنیت شبکه سیستم های ضروری را زیر میکروسکوپ قرار داده و امکان شناسایی ترافیک مخرب، فعالیت های مشکوک، تهدیدات ناشناخته و شناخته شده و پاسخ سریعتر و موثرتر به حوادث امنیتی را دارد. به عبارت دیگر می توان نظارت و دید موردنیاز برای شناسایی و کاهش تهدیدات قبل از اینکه از کنترل خارج شوند را داشته باشیم.
راهکارهای نظارتی خودکار، مبتنی بر نظارت بی درنگ بوده و به ادمین شبکه امکان دیدن تصویر کاملی از حرکت ترافیک و داده ها در شبکه را میدهدو این مزایای کلیدی را به همراه دارد:


به حداقل رسیدن زمان پاسخگویی


شاید اولین مزیت نظارت بر امنیت شبکه این باشد که زمان لازم برای مکان یابی، ارزیابی و پاسخ به تهدیدات در شبکه را کاهش میدهد. این کار نه تنها از طریق افزایش درگیری بی درنگ تمام فعالیت های شبکه بلکه با خودکار سازی وظایف نظارتی انجام می شود.


بهبود تجربه و رضایت مشتریان


یک سازمان به تنهایی قربانی یک نقض امنیتی نیست. مشتریان و مخاطبینی که برای ارائه خدمات ضروری به آن سازمان وابسته هستند نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. نظارت بر امنیت شبکه کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که تهدیدات این سرویس ها به سرعت برطرف شده است و تجربه و رضایت مشتریان را به دنبال دارد.


افزایش بهره وری


نظارت بر شبکه سنتی بیش از یک کار تمام وقت زمان بر بوده و نیاز به توجه تقریبا مداوم تیم های فناوری اطلاعات و مدیران شبکه دارد. ابزارهای امنیت شبکه مدرن، بسیاری از مسئولیت ها را خودکار می کنند. در نتیجه متخصصین ارزشمند IT می توانند موثرتر و فعالانه تر از زمان خود استفاده کرده در عین حال نیز خطاهای انسانی کاهش می یابد.


افزایش صرفه جویی در هزینه ها


در نهایت، واضح ترین مزیت نظارت موثر بر امنیت شبکه این است که از سرمایه های سازمان محافظت کرده و احتمال ضررهای مالی ناشی از نقض داده ها را کاهش میدهد. این صرفه جویی در هزینه ها با در نظر گرفتن بهبودهای مختلف شبکه از زوایایی مختلف، بیشتر نیز آشکار می شود.


اقداماتی برای نظارت بر امنیت شبکه


نظارت بر امنیت شبکه یک عنصر ضروری در زیرساخت های مدرن فناوری اطلاعات است اما داشتن نظارت قدرتمند بر امنیت شبکه نیازمند استفاده از روشهای چند لایه ای است که معماری کلی، تنظیمات سیستم و آخرین فناوریهای امنیتی را شامل شود. سازمانها نیاز دارند که یک استراتژی جامع پیاده سازی کرده که کل شبکه و تجهیزات اختصاص داده شده به آن را از لبه تا مرکز پوشش دهد و همچنین تضمین کند که تمامی کاربران و برنامه ها کنترلهای امنیتی لازم را به کار می برند. به علاوه نظارت مستمر می تواند به شناسایی هر نقطه ضعف و آسیب پذیری بالقوه یا تهدیداتی که می توانند امنیت شبکه سازمان را به خطر اندازند،کمک کند.
برای گرفتن بهترین نتیجه، این اقدامات ضروری برای نظارت بر امنیت شبکه را مدنظر داشته باشید:

  •  اجرای یک ممیزی کامل برای شناسایی خط مشی کارآیی شبکه و شناسایی تمامی آسیب پذیری های موجود در سیستم ها مثل حفره های امنیتی، اپلیکیشن های بدون استفاده و مشکلات ناشی از دسترسی های third-party.
  •  داده های نظارتی خود را در مکانی جداگانه نگهداری کنید تا در هنگام بروز نقض احتمالی، امنیت آنها حفظ شود.
  •  ایجاد یک پروتکل عملی برای پاسخ به رخداد ها و استفاده از راهکارهای تخصصی پاسخ به رخداد و همچنین آموزش پرسنل مربوطه در مورد وظایف و مسئولیت هر شخص.
  • بررسی هر تغییر در تنظیمات شبکه، از این نظر که ممکن است دسترسی غیرمجاز به سیستم ها وجود داشته باشد.
  •  به هر لایه از داده ها رسیدگی کرده و هیچکدام از آنها بدون نظارت نمانند.
  •  برای ایجاد تصویری کاملتر از شبکه به داده های گذشته شبکه و همچنین داده های real time استناد کنید.
  •  هرجا و هرکاری که امکان پذیر است را به صورت خودکار انجام دهید.
  •  ابزارهای نظارت بر شبکه و امنیت را مقایسه کرده و روی ابزارهایی سرمایه گذاری کنید که امکان نظارت کامل داشته و از ساپورت و پشتیبانی معتبر برخوردار باشند.

نداشتن برنامه ای برای نظارت بر امنیت شبکه خطرات بسیاری خواهد داشت، آسیب پذیری ها و حفره های امنیتی رها شده، دسترسی ها و مجوزهای بدون نظارت، عدم استفاده از راهکارهای امنیتی معتبر و به روز و … همه اینها راه را برای ورود و نفوذ مهاجم به شبکه سازمان و اقدامات بعدی آنها باز می گذارد. در نهایت با ورود مهاجم به شبکه و اقدامات مخرب او، اطلاعات و داده های حساس سازمان به خطر افتاده، عملکرد سازمان مختل شده و در نهایت باعث ضررهای مالی و اعتباری بسیاری خواهد شد.
شرکت پانا با ارائه راهکارهای متنوع در زمینه امنیت داده، امنیت اندپوینت و امنیت شبکه به شما این امکان را میدهد تا در مقرون به صرفه ترین حالت کاملترین ابزارهای نظارت بر امنیت شبکه را در اختیار داشته و بتوانید تمامی جوانب امنیت سازمان خود را با استفاده از معتبرین راهکارها و پشتیبانی حرفه ای حفظ نمایید. کافی است برای مشاوره رایگان در زمینه خرید و پشتیبانی با ما تماس بگیرید. همکاران ما با افتخار آماده پاسخگویی هستند.

منبع:

blog.gigamon.com