پشتیبانی 24/7 :

031-36691964 | 021-88203003

جستجو
there are some type of endpoints like computer, laptop, file server, ... that protected with a lock icon.

10 نکته اساسی در امنیت اندپوینت ها که باید بدانیم

تیتر مطالب

در دنیای دیجیتال امروزی، جایی که ارتباطات بر همه چیز حاکم است، اندپوینت ها به عنوان دروازه ای به دنیای دیجیتال یک سازمان عمل می کنند. به همین دلیل اندپوینت یکی از محبوب ترین اهداف مورد علاقه هکرهاست.
براساس گزارشات IDC حدود 70درصد از حملات موفق از اندپوینت ها شروع می شوند. اندپوینت های محافظت نشده نقاط ورودی و آسیب پذیر را برای انجام حملات سایبری مخرب فراهم می کنند. با توجه به نیاز تیم های فناوری اطلاعات به محافظت بیشتر از اندپوینتها نسبت به قبل، دفاع از این محیط چالش برانگیز شده است.
لازم است امنیت اندپوینت های شبکه خود را بهبود ببخشید اما این کار را از کجا باید شروع کرد؟
در ادامه به 10 نکته مهم در امنیت اندپوینت ها که هر متخصص فناوری اطلاعاتی باید بداند، می پردازیم.

1. اندپوینت های شبکه را کامل شناسایی کنید: شناسایی دقیق نقاط ورود سازمان/شرکت

شناسایی اندپوینت های شبکه مانند ایجاد یک نقشه برای استراتژی امنیت سایبری است. از بررسی تمام اندپوینت ها که می‌توانند به عنوان دروازه ‌ای برای تهدیدات سایبری باشند، شروع کنید. یک فهرست کامل تهیه کرده و اندپوینتها را بر اساس حساسیت و بحرانی بودن آنها دسته بندی کنید. این کار کمک می کند تا دفاع خود را برای رفع آسیب پذیری های خاص مرتبط با هر دستگاه تنظیم نمایید.
نکات حرفه ای:

  •  از ابزارهای مدیریت دارایی (Asset Management Software) برای حفظ موجودی به روز شده از تمام اندپوینت ها استفاده کنید.
  •  اندپوینت ها را بر اساس عملکرد و اهمیت آنها برای سازمان دسته بندی کنید.
  •  اولویت بندی اقدامات امنیتی برای نقاط پایانی حیاتی

2. یک استراتژی وصله (Patch) فعال ایجاد کنید:

به روز رسانی منظم سیستم عامل ها و برنامه ها پایه امنیت اندپوینت است. توسعه یک استراتژی مدیریت وصله پیشگیرانه تضمین می کند که آسیب پذیری های شناخته شده به سرعت برطرف شوند و خطر سوء استفاده توسط مجرمان سایبری را کاهش می دهد. با ایجاد یک فرآیند وصله سیستماتیک و به موقع، می توانید اطمینان حاصل کنید که اندپوینتها با جدیدترین وصله های امنیتی به روز می شوند و این امر می تواند از حوادث احتمالی که منجر به خطر انداختن داده های حساس یا اختلال در عملیات می شود، جلوگیری کند.
نکات حرفه ای:

  • به‌روزرسانی‌ها را با ابزارهای خودکار مدیریت وصله ساده کنید، یا به دنبال راه‌حل‌های امنیتی مدیریت‌ شده برای کاهش این بار بر دوش تیم خود باشید.
  •  وصله ها را بر اساس شدت و تأثیر بالقوه آنها اولویت بندی کنید.
  •  قبل از انتشار گسترده تر، به روز رسانی ها را در یک محیط غیر عملیاتی آزمایش کنید.
  •  برای به حداقل رساندن اختلالات، به روز رسانی وصله ها را برای ساعات کم ترافیک شبکه برنامه ریزی کنید.

3. اضافه کردن یک لایه دفاعی بیشتر با احراز هویت چند عاملی ( MFA ):

اجرای احراز هویت چند عاملی (MFA) یک لایه حفاظتی در برابر دسترسی غیرمجاز به اندپوینت اضافه می کند. با الزام کاربران به ارائه چندین شکل شناسایی – مانند رمز عبور، رمز امنیتی یا تشخیص چهره – می توانید امنیت اندپوینت های خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید.
تشویق کاربران به استفاده از MFA در همه دستگاهها به منظور تقویت مکانیسم‌ های احراز هویت ضروری است. به آنها در مورد اهمیت این موضوع و اینکه چگونه می تواند از ورود مجرمان سایبری حتی در صورت داشتن مجوزهای اولیه، پیشگیری کند، آموزش دهید.
نکات حرفه ای:

  •  MFA را برای همه حساب های کاربری، به ویژه آنهایی که به اطلاعات حساس دسترسی دارند، فعال کنید.
  • به طور منظم تنظیمات MFA را بررسی کنید تا از اثربخشی مداوم اطمینان حاصل کنید.
  • برای ایجاد تعادل بین راحتی و امنیت، MFA را با یک SSO به کار ببرید.

4. اصل حداقل امتیاز را بپذیرید:

رعایت اصل حداقل امتیاز می تواند کمک کند که تعادل مناسبی بین امنیت و عملکرد ایجاد شود. اصل حداقل امتیاز با دادن دسترسی کافی و حداقل برای کاربر، برنامه یا فرآیند برای انجام وظایف خود کار می کند.
با محدود کردن دسترسی کاربران به حداقل های لازم برای نقش هایشان، خطر دسترسی غیرمجاز به اندپوینتها کاهش می یابد. اطمینان حاصل کنید که به طور منظم مجوزهای دسترسی برای حفظ امنیت بدون ایجاد مانع در عملکردهای روزمره بررسی می شوند.
نکات حرفه ای:

  •  برای شناسایی و به حداقل رساندن امتیازات غیر ضروری، حقوق دسترسی کاربران، برنامه ‌ها یا فرآیندها را بررسی کنید.
  • از کنترل‌ های دسترسی مبتنی بر نقش برای همسو کردن مجوزها با مسئولیت‌های شغلی استفاده کنید.
  • با بررسی های منظم اطمینان حاصل کنید که اصل کمترین امتیاز در طول زمان موثر بماند.

5. لایه های دفاعی اندپوینتهای سازمان را افزایش دهید:

ترکیب فایروال ها، نرم افزار آنتی ویروس، ابزارهای شناسایی و پاسخ به تهدیدات و تشخیص نفوذ XDR، یک شرایط امنیتی قوی برای اندپوینت به طور گسترده برای شبکه ایجاد می کند. این رویکرد تضمین می‌کند که حتی اگر یک لایه شکسته شود، لایه‌های دیگر وجود داشته و محافظتی جامع در برابر هر نوع حمله ای که هکرها به سمت شما انجام می دهند، ارائه می‌کند.
نکات حرفه ای:

  • دفاع در عمق معمولاً شامل ترکیبی از کنترل‌های امنیتی فیزیکی، کنترل‌های امنیتی فنی و کنترل‌های امنیتی اداری است.
  • برای تعیین اینکه به چه لایه هایی نیاز دارید، به دنبال شکاف هایی بین اجزای سیستم و شبکه باشید که از آن طریق مهاجمان می توانند راه خود را پیدا کنند.
  • یک راه حل امنیت سایبری مدیریت شده برای استقرار و مدیریت این لایه های دفاعی متعدد در نظر بگیرید.

6. سرعت در تشخیص و شناسایی اندپوینت ها و نظارت real-time

متوسط زمان ماندگاری یک تهدید به صورت جهانی 16 روز است. این بدان معناست که یک مهاجم می تواند قبل از شناسایی شدن، تا دو هفته و نیم در محیط هدف حضور داشته باشد!

سرعت و دقت در تشخیص زودهنگام حوادث احتمالی بسیار مهم است. بهترین راه برای داشتن زمان کافی، استفاده از راهکارها با قابلیت های تشخیص real-time است.
نظارت real time درک عمیقی را در مورد شرایط و رفتار تمام اندپوینت ها و همچنین فعالیت هایی که روی آنها اتفاق می افتد ارائه می دهد. این سطح دید می‌تواند به کاهش خطر نقاط کور، شناسایی الگوها و رفتارهای غیرعادی و شناسایی تهدیدهایی که راهکارهای پیشگیرانه دیگر (مانند آنتی ویروس و فایروال‌ها) را دور زده‌اند، کمک کند. همچنین می تواند به عنوان یک هشدار اولیه برای حوادث امنیتی احتمالی باشد.
نکات حرفه ای:

  •  به دنبال ابزارهای امنیتی یا راهکارهای مدیریت شده ای باشید که دارای قابلیت نظارت real time هستند.
  • هشدارهایی را تنظیم کنید تا در صورت شناسایی فعالیت‌ ها و ناهنجاری ‌های مشکوک فعال شوند، یا به دنبال راهکارهایی باشید که توسط یک مرکز عملیات امنیتی (SOC) پشتیبانی می‌شود تا بتواند این هشدارها را برای شما تجزیه و تحلیل کند.
  • به طور منظم داده های آماری را تجزیه و تحلیل کنید تا روندها را شناسایی کرده و قابلیت های تشخیص تهدید خود را افزایش دهید.

7. یک راهکار EDR پیاده سازی کنید

EDR یک راه حل امنیتی اندپوینت است که برای نظارت مستمر، شناسایی و فعال کردن تحقیقات و پاسخ به تهدیدات سایبری طراحی شده است.
نقاط پایانی، میدان نبردی برای حملات سایبری هستند. برای داشتن شانس مبارزه، به توانایی شناسایی تهدیدات شناخته شده و ناشناخته و پاسخ سریع و کارآمد به آنها نیاز است. اینجاست که (EDR) می تواند کمک کند.
EDR برای ارائه نظارت در زمان واقعی و تشخیص تهدید در سطح اندپوینت طراحی شده است و تیم‌های فناوری اطلاعات را قادر می‌سازد زمانی که فعالیت مشکوک به سرعت شناسایی می‌شود، پاسخ دهند. انتخاب یک راه حل EDR می تواند حفاظت از اندپوینت ها را تقویت کند و اطلاعات مفیدی مانند چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و چگونه ممکن است یک حمله رخ داده باشد، ارائه دهد. این همان چیزی است که EDR را از آنتی ویروس، فایروال یا سایر راه حل های پیشگیرانه متمایز کرده و آن را به یک لایه امنیت مکمل تبدیل می کند.
نکات حرفه ای:

  •  هنگام انتخاب راه حل EDR، نیازها و بودجه خاص خود را در نظر داشته باشید.
  • به دنبال راه حل EDR باشید که تشخیص و هشدار را در real time ارائه می دهد، راه اندازی و استفاده از آن آسان بوده و با ابزارهای دیگر شبکه برخوردی نداشته باشد.
  •  ارزیابی کنید که آیا راه حل EDR مدیریت نشده یا مدیریت شده برای شما مناسب است یا خیر.

8. یک خط مشی BYOD واضح ایجاد کنید.

یک خط مشی BYOD به کارمندان یک سازمان اجازه می دهد تا از رایانه ها، تلفن های هوشمند یا سایر دستگاه های خود برای مقاصد کاری استفاده کنند.

چنانچه کارمندان رایانه ‌های شخصی، تلفن های هوشمند یا سایر دستگاه‌های خود را وارد محل کار کنند، پس اندپوینت های بیشتری برای دفاع و نقاط ورودی بالقوه بیشتری برای مهاجمان ایجاد می شود. با ایجاد یک خط‌مشی (BYOD) می‌توان خطرات احتمالی را کاهش داد و در عین حال انعطاف‌پذیری و راحتی استفاده از دستگاه شخصی را حفظ کرد. یک خط مشی BYOD به خوبی تعریف شده، دستورالعمل های استفاده از دستگاههای شخصی را اجرا می کند و تضمین می کند که دستگاهها با استانداردهای امنیتی مطابقت دارند و به طور منظم نظارت می شوند.
نکات حرفه ای:

  • یک خط مشی جامع BYOD ایجاد کنید که الزامات استفاده و امنیت را برای دستگاه های شخصی در محل کار مشخص می کند.
  •  به ابزارهای مدیریت دستگاه تلفن همراه (MDM) برای کمک به اجرای سیاست ها توجه کنید.
  • دستگاههای BYOD را هم از نظر انطباق و هم پایبندی امنیتی به طور مرتب بررسی کنید.

9. اولین خط دفاعی خود را با آموزش منظم امنیت سایبری تقویت کنید:

کاربران و کارکنان اولین خط دفاع در هر سازمانی هستند. جلسات آموزشی منظم امنیت سایبری آنها را با بهترین شیوه ها برای محافظت از اندپوینتها و آگاهی از تهدیدهایی که باید مراقب باشند، توانمند می کند.
ایجاد فرهنگ آگاهی بدون نیاز به مدرک در امنیت سایبری سخت نیست. برنامه ‌های آموزشی آگاهی از امنیت، آموزش مداومی را برای کمک به کارکنان به منظور یادگیری نحوه شناسایی و گزارش تهدیدات امنیتی بالقوه ارائه می‌دهند. با تبدیل کارمندان به شرکت کنندگان فعال در حرکتهای امنیتی خود، می توانید عنصر انسانی دفاع خود را در سطح اندپوینت و فراتر از آن تقویت کنید.
نکات حرفه ای:

  •  برگزاری منظم جلسات آموزشی آگاهی از امنیت برای همه کارکنان.
  • ارائه بخشنامه های روشن در مورد شناسایی و گزارش حوادث امنیتی.
  • دانش کارمندان خود را از طریق مواردی مانند شبیه سازی حملات فیشینگ آزمایش کنید تا اثربخشی آموزش خود را بررسی کنید یا ببینید کدام کاربران می توانند از آموزش بیشتری استفاده کنند.
  • فرهنگ یادگیری مستمر را تقویت کنید و محتوای آموزشی را با تهدیدات در حال تکامل تطبیق دهید.

10 . انجام ارزیابی و بررسی منظم خطرات

ارزیابی خطرات را به عنوان بررسی سلامت امنیت سایبری خود در نظر بگیرید. انجام ارزیابی های منظم برای ارزیابی اثربخشی اقدامات امنیتی اندپوینت سازمان و کمک به رسیدن به یک وضعیت امنیتی سالم بسیار مهم است.
ارزیابی ‌های منظم نقاط ضعف و زمینه‌ های بهبود بالقوه را شناسایی می‌کنند و در عین حال بررسی های انطباق با سیاست‌های امنیتی را تضمین می‌کنند. این چرخه بهبود مستمر به شما امکان می دهد استراتژی ها را بر اساس یافته های خود تطبیق دهید و امنیت اندپوینت های خود را قدرتمند و موثر نگه دارید.
نکات حرفه ای:

  •  برای ارزیابی اثربخشی اقدامات امنیتی خود، از جمله امنیت اندپوینت، امنیت شبکه، پاسخ به حادثه و موارد دیگر، ارزیابی ‌های منظم ریسک را برنامه‌ریزی کنید.
  • ممیزی کامل سیاست‌های امنیتی اندپوینت، پیکربندی‌ها و انطباق کاربر را انجام دهید.
  • یک حلقه بازخورد به منظور اقدامات بهبود دهنده براساس یافته ‌های ارزیابی و ممیزی ایجاد کنید.

 

این لیست جامع نیست، اما به شما یک اساس اولیه محکم برای امنیت اندپوینت ها می‌دهد. با گنجاندن این نکات در استراتژی امنیتی خود، یک دفاع انعطاف پذیر ایجاد خواهید کرد و اطمینان حاصل می کنید که سازمان شما می تواند با اطمینان از چشم انداز تهدید امروز عبور کند. شرکت مهندسی پانا در تکمیل این لیست و فراتر از آن در کنار شما خواهد بود، می تواند جهت مشاوره و تکمیل هر لایه از امنیت شبکه خود با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع:

thehackernews.com