تشخیص و پاسخ مدیریتشده یا Managed Detection and Response (MDR) ، یک راهکار امنیت سایبری کاملاً مدیریت شده است که متخصصان امنیتی، هوش تهدید و ابزارهای پیشرفته را برای ارائه محافظت در برابر تهدید به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته، ترکیب میکند.
معمولا تهدیدات به خوبی مستند می شوند، اما چیزی که شاید کمتر به آن پرداخته شود، این است که برخی از سازمانها چقدر برای حفظ دفاع قوی و مکانیسمهای پاسخگویی تلاش میکنند.
نکته قابل توجه و مهم در تیم های امنیت سازمانها نبود نیروی متخصص کافی است و این موضوع در بسیاری سازمانها چالش برانگیز شده است.
به همین دلیل، بسیاری از سازمان و شرکتها برای دسترسی به راهحلها و تخصص مورد نیاز برای ایمن نگه داشتن دادهها، سیستمها، برنامهها و کاربران، به سمت خدمات مدیریتشده روی میآورند. یکی از این راهکارهای موثر، از طریق Managed Detection and Response (MDR) است، اکنون سازمانها به تدریج متوجه شده اند که امنیت MDR برای کسبوکارشان چقدر مهم است.
خب، Managed Detection and Response (MDR) در عمل چگونه کار میکند؟ این راهکاری نوعی راهکار امنیت سایبری است که به عنوان یک سرویس مدیریت شده ارائه میشود و برای سرعت بخشیدن به شناسایی و رفع تهدیدات و به حداقل رساندن میزان تأثیر آنها بر کسبوکارها طراحی شده است. مهارتهای انسانی و فناوری پیشرفته در MDR با هم ترکیب میشوند، به این معنی که میتوان بهرهوری قابل توجهی در هزینه و منابع ایجاد کرد.
یک سرویس Managed Detection and Response (MDR) خوب، به طور معمول 5 قابلیت اصلی دارد:
ترکیبی از بازرسی رویدادهای امنیتی توسط کارکنان ماهر و ارزیابی رویدادها مطابق با قوانین خودکار از پیش تعیینشده، مشخص میکند که کدام رویدادها مرتبطتر یا پرخطرتر از بقیه هستند. موارد مثبت کاذب و مواردی که بعید است مشکلساز باشند، از اولویت خارج میشوند، در حالی که بزرگترین مشکلات در ابتدای صف قرار میگیرند تا توسط سایر سرویسهای Managed Detection and Response (MDR) مورد بررسی قرار گرفته و با جزئیات بیشتری ارزیابی شوند.
اتوماسیون ابزاری بسیار قدرتمند برای شناسایی تهدیدهای بالقوه است – اما نمیتوان به آن به عنوان یک راه حل جامع تکیه کرد. شکارچیان تهدید باتجربه، در تشخیص فعالیتهای غیرعادی و انواع رفتارهایی که مجرمان سایبری هنگام ایجاد نقض یا حمله احتمالی دادهها انجام میدهند، تبحر دارند. بین تلاشهای انسانی و دیجیتال، تهدیدها را میتوان بسیار سریعتر شناسایی کرد، که به نوبه خود امکان اصلاح سریعتر را فراهم میکند.
پس از شناسایی تهدیدها، مرحله بعدی بررسی عمیق آنها و رسیدن به ریشه موضوع است. سرویسهای بررسی مدیریتشده، ریشهیابی میکنند که یک حادثه چه زمانی و کجا رخ داده است و سیستمها، دادهها، برنامهها و کاربرانی را که تحت تأثیر قرار گرفتهاند – یا قرار خواهند گرفت – شناسایی میکنند. همه این زمینهها برای اطلاعرسانی در مورد موثرترین و مناسبترین راهها برای از بین بردن تهدید حیاتی است.
داشتن همکاری برای امنیت Managed Detection and Response (MDR) به سازمانها امکان دسترسی به مشاوره و همچنین راهحلها را میدهد. متخصصان میتوانند از تجربیات خود و اطلاعات جمعآوریشده از طریق جستجو و بررسی تهدید برای ارائه بهترین راه برای مقابله با مشکل استفاده کنند. این کار میتواند شامل از بین بردن تهدیدی باشد که ممکن است در شرف وقوع باشد، یا نحوه واکنش به حملهای که قبلاً اتفاق افتاده و بازیابی آن.
فرآیندهای اصلاح، در صورت لزوم، با هدف حذف تمام آثار یک تهدید و بازگرداندن سیستمها، برنامهها و دادهها به وضعیتی که قبل از وقوع حمله در آن بودند، انجام میشوند. این میتواند شامل طیف وسیعی از فرآیندها، مانند حذف بدافزار، پاکسازی رجیستری، رد دسترسی غیرمجاز، بازیابی سیستم و سایر اقدامات باشد. اینکه کدام اقدامات استفاده میشوند بسته به ماهیت تهدید یا حمله متفاوت است و با مشورت متخصصان امنیتی MDR انتخاب میشوند.
بزرگترین تفاوت بین سرویسهای Managed Detection and Response (MDR) و راهکارهای امنیتی مبتنی بر آنتیویروس این است که Managed Detection and Response (MDR) پیشگیرانه عمل میکند و آنتیویروس واکنشی عمل میکند.
به طور کلی، سیستمهای آنتیویروس به تشخیص مبتنی بر امضا متکی هستند، جایی که انواع مختلف بدافزارها اثر انگشت مخصوص به خود را دارند که این راهکارها به دنبال آنها میگردند. با این حال، مجرمان سایبری بیشتر و بیشتری در حال توسعه انواع بدافزارهای منحصر به فردی هستند که برخلاف سایر بدافزارها هستند و بنابراین، از طریق این اثر انگشتها قابل شناسایی نیستند و در هر صورت، آنتیویروس نمیتواند این انواع را تا زمانی که از قبل وجود نداشته باشند، تشخیص دهد، که اغلب برای جلوگیری از هرگونه تأثیری خیلی دیر شده است.
از سوی دیگر، ابزارهای تشخیص و پاسخ مدیریتشده، تمام تلاش خود را میکنند تا به صورت پیشگیرانه و 24 ساعته و هفت روز هفته به دنبال آلودگیهای بدافزاری در سیستمها بگردند و اثرات آنها را کاهش دهند.
سرویسهای Managed detection and response میتوانند رویکرد امنیتی یک سازمان را به روشهای مختلفی متحول کنند و عملکرد را تقریباً در هر زمینهای از عملیات امنیتی بهبود بخشند. مزایای امنیت Managed Detection and Response (MDR) شامل موارد زیر است و به هیچ وجه محدود به آنها نیست:
برخی سازمانها چندین ماه طول میکشد تا یک حادثه امنیتی را شناسایی کنند، که در این مدت ممکن است ویرانیهای بیحد و حصری بر سیستمها، برنامهها و دادهها وارد شده باشد، گاهی اوقات بدون اینکه کسبوکار حتی از آن مطلع شود. Managed Detection and Response (MDR) میتواند این زمان را نه تنها به روزها یا حتی ساعتها، بلکه به دقایق نیز کاهش دهد تا دامنه بالقوه تأثیر یک حمله به طور چشمگیری کاهش یابد.
خدمات Managed Detection and Response (MDR) میتوانند یک کسب و کار را در صورت حمله قویتر و مقاومتر کنند، زیرا احتمال اینکه یک نفوذ تأثیر عمدهای داشته باشد، بسیار کمتر خواهد بود. همچنین به تضمین بهینهسازی بهتر پیکربندی امنیتی کلی سازمان کمک میکند و حتی با تکامل نیازهای تجاری و پروفایلهای حمله، این بهینهسازی حفظ میشود.
توانایی ابزارهای تشخیص و پاسخ مدیریتشده برای جستجوی تهدیدها به صورت ۲۴ ساعته، هفت روز هفته و ۳۶۵ روز سال، تضمین میکند که تهدیدها و بدافزارها نمیتوانند در سیستمها «پنهان» شوند و آماده فعال شدن در آینده باشند. الگوها و رفتار دادهها را میتوان به طور مداوم تجزیه و تحلیل کرد، به طوری که فعالیتهای غیرعادی حتی قبل از وقوع هرگونه اقدام مخرب، قابل شناسایی هستند.
هر سه نکته فوق به واکنش سریعتر به تهدید و اصلاح نسبت به حالت عادی کمک میکنند. آگاهی زودتر از یک مشکل، امکان واکنش سریعتر به تهدید را تحت Managed Detection and Response (MDR) فراهم میکند، به این معنی که فعالیتهای اصلاحی مناسب را میتوان در منطقه آسیبدیده و به شیوهای بسیار سریعتر اعمال کرد.
وقتی کمبود نیروی امنیتی وجود دارد، تحمیل چندین فناوری امنیتی مختلف به آنها میتواند فشار و استرس بیشتری را بر زمان ارزشمند آنها وارد کند. این امر میتواند منجر به نادیده گرفتن حوادث و همچنین عدم استفاده صحیح از ابزارهای در دسترس آنها شود، زیرا آنها وقت کافی برای انجام این کار را ندارند. واگذاری بخش عمدهای از این بار به سرویسهای مدیریتشده و متخصصان ماهر شخص ثالث میتواند این فشار را کاهش داده و اثربخشی تیم داخلی را به حداکثر برساند.
استفاده از فناوریهای امنیتی، تعداد هشدارها و حوادثی را که تیم امنیتی از آنها آگاه است و باید با آنها مقابله کند، به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. این امر علاوه بر اینکه امری پیش پا افتاده، تکراری و مستعد خطای انسانی است، شناسایی اینکه کدام مسائل ضروریتر هستند و نیاز بررسی دارند را نیز برای کارکنان امنیتی دشوار میکند. فرآیندهای اولویتبندی در سرویسهای Managed Detection and Response (MDR) با تجزیه و تحلیل و علامتگذاری فوریترین مشکلات و رسیدگی به اولویتبندی رویدادها از طرف تیم امنیتی، این مشکل را حل میکنند.
بازار خدمات Managed Detection and Response (MDR) قوی است: تحقیقات گارتنر نشان میدهد که بازار Managed Detection and Response (MDR) با نرخ ۴۸ درصد در حال رشد است و قرار است تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۲ میلیارد دلار برسد. این بدان معناست که ارائهدهندگان مختلف زیادی از ابزارهای تشخیص و پاسخ مدیریتشده در دسترس هستند که میتواند شناسایی گزینه مناسب برای نیازها و الزامات خاص شما را دشوار کند. به عنوان بخشی از فرآیند انتخاب، توصیه میکنیم به دنبال این چهار ویژگی باشید:
احتمالاً هر سازمانی از قبل مهارتهای قابل توجهی در تیم امنیتی خود دارد، اما همانطور که شکاف مهارتهای جهانی نشان میدهد، ممکن است در برخی زمینهها نیاز به تقویت داشته باشند. باید این شکافها را در ابتدای فرآیند بررسی وندور و تامین کنندگان خود شناسایی کرده و به دنبال تامین کننده ای بود که در آن مهارتها و بلوغها تخصص داشته باشد تا بتواند تیم شما را تقویت و تکمیل کند.
سرویسهای Managed Detection and Response (MDR) که به خوبی مدیریت میشوند، دانش بهروزی از چشمانداز امنیتی فعلی خواهند داشت. آنها از آخرین تهدیدات نوظهور آگاه هستند و بسیاری از عوامل اساسی جرایم سایبری، از جمله هرگونه شرایط ژئوپلیتیکی و فرهنگی مرتبط را درک میکنند. این دانش – در کنار مهارتها و قابلیتهای امنیتی آنها – به اکثر تیمهای امنیتی داخلی ارزش افزوده میدهد.
ممکن است از تخصص و مهارتهایی که یک سرویس امنیتی Managed Detection and Response (MDR) احتمالی میتواند ارائه دهد، راضی باشید، اما آنها هنوز هم باید با تیم، فناوریها و سازمان گستردهتر شما همخوانی خوبی داشته باشند. آنها باید بتوانند تعهد قوی خود را به برقراری ارتباط شفاف نشان دهند تا اطلاعات و بینشها به راحتی بین هر دو طرف جریان یابد. این به تیم امنیتی داخلی کمک میکند تا خیلی سریعتر با رویکرد جدید آشنا شوند. آنها همچنین باید بتوانند تعهد خود را به حفاظت 24 ساعته نشان دهند، که میتواند به ایمن نگه داشتن سیستمها در خارج از ساعات کاری معمول تیم امنیتی کمک کند.
در نهایت، هر سازمانی باید به دنبال امنیت Managed Detection and Response (MDR) باشید که تمام جنبههای اساسی را پوشش دهد. راهکارهای Managed Detection and Response (MDR) که توسط شرکت پانا ارائه می شود، فناوریهای پیشرفته حفاظتی، شکار تهدید پیشگیرانه، پاسخ خودکار و هدایتشده و تخصص شناختهشده جهانی را ارائه میدهد که با خیال راحت میتوانید از آن استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک محصولات زیر کلیک کرده و یا با ما تماس بگیرید.
از سال ۱۳۸۴ به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه “امنیت شبکه” فعالیت خود را آغاز کرد و با اخذ مجوزهای مربوطه و همچنین با بهره گیری از تیمی متخصص و حرفه ای در جایگاه یکی از معتبرترین فعالان این صنعت قرار گرفته است.